Rosnąca popularność zakupów online i dynamiczny rozwój segmentu e-commerce zmieniły wymagania konsumentów, którzy stali się coraz bardziej świadomymi swoich potrzeb klientami. Taki trend wymaga od sklepów internetowych konieczności zapewnienia coraz bardziej oryginalnych i dostosowanych do spersonalizowanych potrzeb doświadczeń zakupowych. Odpowiedzią na tą kwestię jest headless eCommerce, który coraz bardziej zyskuje na popularności. Czym tak właściwie jest i jakie płyną korzyści z jego zastosowania? Te kwestie wyjaśnimy w naszym najnowszym artykule.
Czym jest headless eCommerce?
Standardowa struktura e-commerce składa się z 3 elementów:
- warstwy front-end prezentującej informacje końcowe użytkownikowi,
- warstwy back-end pobierającej i przetwarzającej informacje,
- oraz z bazy danych, czyli magazynu zawierającego informacje typu opisy produktów, zdjęcia czy ceny.
Architektura headless to rozwiązanie dające firmom większe pole do popisu i swobodę w kwestii tworzenia dowolnych form w dostosowany do siebie sposób. Headless eCommerce to najprościej rzecz ujmując oddzielenie warstwy front-end i back-end w aplikacji sprzedażowej. Takie podejście zapewnia klientom jeszcze wyższą jakość obsługi, która z kolei przekłada się na przyjemniejsze user experience, co stanowi kluczową zaletę tego rozwiązania.
Jak działa headless eCommerce?
Na jakich zasadach działa technologia headless? Rozwiązanie to przede wszystkim wykorzystuje interfejsy API, experience manager i inne narzędzia, które pozwalają dostarczać innowacyjne rozwiązania i doświadczenia angażujące klientów. W przypadku jednolitych modeli wszystkie elementy działają wspólnie, w headless e-commerce warstwa front-endowa zostaje oddzielona od back-endowej, dając programistom większą możliwość i swobodę wprowadzania zmian na stronie, a co za tym idzie, pozwala budować strategie handlowe w oparciu o doświadczenia użytkowników. Tradycyjne systemy oferują komplet funkcjonalności zarówno pod kątem tworzenia, jak i prezentowania contentu. Oznacza to jednak, że mają one ściśle określoną grupę technologii, z których można korzystać podczas procesu przygotowywania prezentacji oferty sklepu. W headless eCommerce jest zupełnie inaczej – rozwiązanie jest odpowiedzią na rosnące wymagania klientów umożliwiającą wdrożenie zmian, które w tradycyjnych systemach CMS są trudne lub niemożliwe do zastosowania. Architektura headless przemodelowuje podejście do warstwy wizualnej wykorzystując w tym celu interfejs API służący pobieraniu treści z dowolnego miejsca na stronie. Przygotowywane treści mogą być ujednolicone na zapleczu aplikacji i prezentowane nie tylko na różnych urządzeniach, ale i w różnej formie dostosowanej do specyfiki urządzenia – headless eCommerce pozwala zdefiniować odrębny widok sklepu internetowego, czy aplikacji za pomocą jednego systemu back-endowego, tym samym polepszając doświadczenia użytkowników końcowych. Jak już wspominaliśmy, model headlessowy opiera się na API stanowiącym formę łącznika między front-endem a back-endem, oddzielając je od siebie, a równocześnie pozwalając na swobodną komunikację między aplikacjami. Treść nie jest wyświetlana bezpośrednio na serwerze, a udostępniana na zewnątrz w formie surowych danych w formacie JSON lub XML. Dzięki temu przesłane dane są pobierane i wyświetlane zgodnie z preferencjami aplikacji (webowej/mobilnej/itp.). W momencie, kiedy jest to wymagane, API wysyła informacje lub dane z zaplecza do konkretnego systemu – dzięki temu konkretne urządzenia mogą prezentować treść w różny sposób, gdyż zawartość nie jest ograniczona z góry określoną strukturą.
Architektura headless – zalety
Jedną z największych zalet architektury headless jest jej elastyczność. Wszystko dzięki możliwości obsługi dowolnych kanałów komunikacji z klientem oraz opcji dostosowywania prezentowanych na poszczególnych urządzeniach treści niezależnie, bez konieczności wprowadzania zmian w zapleczu aplikacji. To z kolei sprawia, że wdrażanie innowacyjnych rozwiązań staje się prostsze i szybsze. Poniżej przedstawiamy więcej korzyści, jakie idą w parze z rozwiązaniem, jakim jest headless eCommerce:
- omnichannel – sprzedaż wielokanałowa zorientowana na użytkowników jest już normą. Rosnące oczekiwania konsumentów i ich większa świadomość sprawia, że ścieżka zakupowa coraz bardziej się rozszerza. Headless eCommerce pozwala nie tylko przejść na wielokanałowy tryb sprzedaży, ale i zadbać o integrację każdego punktu styku z klientem celem budowania spójnego wizerunku marki. Jako że headless wykorzystuje jedno źródło danych, a zmiany w warstwie wizualnej nie generują zmian w warstwie zaplecza, wszelkie modyfikacje stają się prostsze. Dotyczy to również wdrażania nowych kanałów sprzedaży.
- szybkość strony – czas ładowania strony ma ogromny wpływ na doświadczenia zakupowe klientów, a co za tym idzie, konwersję. Headless eCommerce korzystnie wpływa na szybkość ładowania strony. Wszystko dzięki wykorzystywaniu wywoływań API do pobierania zawartości – dzięki temu zasoby nie są współużytkowane, a systemy nie są tak obciążone. Headless pozwala też wykorzystać pamięć przeglądarki do wykonywania niektórych skryptów, tym samym pozwalając zmniejszyć ilość zapytań kierowanych do bazy danych, co też pozytywnie wpływa na czas ładowania strony.
- UX – spójne doświadczenia w różnych kanałach sprzedaży jednoznacznie wpływają na świadomość i przywiązanie do marki. Architektura headless pozwala na wysoką personalizację pod katem user experience i wprowadzanie nowych rozwiązań bez obaw o obciążenie strony i wydłużenie czasu jej ładowania.
- mobile-first – coraz więcej klientów w procesie zakupowym korzysta z urządzeń mobilnych. Z tego względu istotne jest dostosowanie strony sklepu do standardu małych ekranów. Model headless sprawdzi się tu świetnie. Tym samym zyskujemy możliwość tworzenia dedykowanych mobilnych wersji witryn, a następnie wersji desktopowych.
- bezpieczeństwo – architektura headless gwarantuje większe bezpieczeństwo przechowywania informacji. Dzięki separacji warstwy front-end i back-end użytkownik witryny nie ma bezpośredniej styczności z systemem wewnętrznym. Zazwyczaj w przypadku headless eCommerce części front-end i back-end umieszcza się na różnych serwerach, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo danych.
Kiedy warto zastosować architekturę headless?
Architektura headless to rozwiązanie, które sprawdzi się w przypadku dużych oraz średnich przedsiębiorstw. Dlaczego? Głównie ze względu na fakt eliminacji ograniczeń nakładanych przez tradycyjne systemy sprzedaży. Headless jest otwarty na integrację z zewnętrznymi systemami. Możliwe są zatem integracje z ERP, PIM, CRM czy CMS. Elastyczność rozwiązania pozwala na prostsze połączenie platformy sprzedażowej z systemami czy narzędziami, na jakich bazujemy, czy wdrożenie nowych rozwiązań. Kiedy jeszcze warto zastosować architekturę headless?
- Gdy aplikacja będzie wyświetlać dane na kilku niezależnych platformach, które mogą być od siebie różne,
- gdy specyfika Twojego e-commerce wymaga całkowitej wolności w doborze technologii front-endowych,
- gdy brakuje Ci zasobów do pracy nad warstwą back-endową,
- gdy front-end strony/aplikacji będzie bazował na frameworkach JavaScript typu Angular, Vue.js, React,
- gdy planujesz tworzyć aplikacje natywne ,
- gdy planujesz używać statycznych generatorów takich jak Gatsby, NextJS itp.
Shopify headless – co warto wiedzieć?
Shopify pozwala markom tworzyć bezobsługowe sklepy internetowe za pomocą interfejsu Storefront API. Został on stworzony by zapewnić zgodność zewnętrznych dostawców z platformą. Co to oznacza dla użytkownika? Wciąż możesz bazować na Shopify, wykorzystując platformę jako silnik zaplecza Twojego eCommerce, równocześnie mogąc korzystać z różnych technologii front-endowych.
Architektura headless Shopify składa się z 3 warstw:
- storefront – czyli to, z czym klienci wchodzą w interakcję,
- service – dotyczącej zarządzania treścią i handlem,
- back-office – czyli narzędzia typu CRM, ERP itp.
Shopify headless to nie tylko funkcjonalne i elastyczne rozwiązanie, ale również intuicyjne. Wpływa na to między innymi:
- możliwość szybkiego rozpoczęcia pracy ze sklepem demonstracyjnym stworzonym za pomocą np. Hydrogen, NextJS, NuxtJS, Angular z pomocnym kodem referencyjnym,
- możliwość globalnego wdrażania za pomocą jednego kliknięcia na Oxygen z zachowaniem pełni bezpieczeństwa ,
- gwarancja szybkiej strony dzięki zoptymalizowanemu pod kątem wydajności szkieletowi opartemu na nowoczesnych narzędziach deweloperskich,
- możliwość uzyskania dostępu do dedykowanego wsparcia technicznego celem rozpoczęcia i optymalizacji witryny Hydrogen,
- możliwość przyspieszenia rozwoju sklepu dzięki Hydrogen i Oxygen,
- opcja projektowania angażujących witryn dla stron internetowych, urządzeń mobilnych itp. dzięki Graph QL Storefront API.
Shopify headless commerce – plusy
- zwiększona szybkość ładowania strony oraz konwersja witryny,
- konfigurowalne adresy URL korzystnie wpływające na SEO,
- bogatsze doświadczenia zakupowe klientów,
- ulepszone możliwości obsługi wielu regionów i języków,
- możliwość wdrożenia omnichannel,
- szybsze wprowadzanie nowości na rynek,
- wizualny edytor sklepu na silniku Utopia.
Shopify headless commerce – minusy
- brak instalacji “plug and play” aplikacji Shopify,
- niezbędne wsparcie programistów lub agencji deweloperskiej.
Marki, które używają Shopify Plus w technologii headless
Headless to rozwiązanie, które coraz bardziej zyskuje na popularności, czego dowodem są znane marki sięgające po tę technologię. Do firm korzystających z tego elementu Shopify Plus zaliczyć można między innymi Allbirds, Kotn, Babylist, ILIA, Shogun, Victoria Beckham Beauty, Chilly’s, Staples, FIGS, Bols, Peloton, Verishop, Bamford, Paul Valentine, Plenaire.
Chciałbyś wdrożyć headless, jednak nie masz pewności, że to dobre rozwiązanie dla Twojego biznesu? Jako specjaliści od wdrożeń Shopify i oficjalny partner służymy radą i wsparciem – pomożemy Ci dopasować rozwiązanie odpowiednie dla Twojego e-commerce. Skontaktuj się z nami, a wspólnie opracujemy najlepszą ścieżkę rozwoju dla sklepu internetowego.