Aplikacja Shopify Scripts – jakie daje możliwości?

Shopify Script


Shopify Plus to rozwiązanie dla klientów typu Enterprise, którzy poszukują silnika sprzedażowego, dającego im możliwość skalowania swojego e-biznesu, podążającego za trendami w świecie ecommerce oraz posiadającego funkcjonalności, które czynią sklep prężnie działającym źródłem sprzedaży. 

 

Shopify Script Editor – aplikacje dla sklepów Shopify Plus 

 

Jedną z takich wspomnianych funkcjonalności w kontekście sklepów Shopify Plus jest Shopify Scripts. 

Aplikacja ta zbudowana została na zasadzie fragmentów kodu, dzięki których zastosowaniu przedsiębiorca ma możliwość tworzenia niestandardowych rozwiązań w swoim sklepie. Skrypty działają na trzech płaszczyznach:

  • zamówienie (ang. Line item scripts)
  • wysyłka (ang. Shipping scripts)
  • płatność (ang. Payment scripts)

 

Shopify Script Editor – etap zamówienia

 

Na podstawie skryptów należących do pierwszej grupy, tj. tych działających na etapie koszyka klienta, zmianie ulegać mogą ceny lub przydzielone rabaty. Skrypty działają dynamicznie i dostosowują się do działań klienta, gdy ten np. usunie lub doda konkretny produkt, w ramach którego utworzony został skrypt. Poniżej prezentuję przykłady zastosowania skryptów dotyczących zamówienia, wskazując potencjalną osoby kierującej sklepem:

 

1) Rabat ilościowy

 

W sklepie rozpoczyna się czyszczenie magazynów w związku ze zbliżającą się premierą nowych produktów, które wkrótce pojawią się na stronie. Właściciel sklepu chce w związku z tym oferować swoim klientom rabat ilościowy i zachęcić ich tym samym do kupowania większej liczby produktów, na wyprzedaniu których mu zależy. Mechanizm ma działać na zasadzie: im więcej kupisz, tym większy rabat otrzymasz, np. 2 sztuki = 10% rabatu, 3 sztuki = 15% rabatu itd. 

 

Dzięki zastosowaniu Shopify Scripts z pierwszej omawianej grupy mamy możliwość zbudowania zależności, gdzie rabat uzależniony jest od liczby konkretnych produktów w koszyku.

 

2) Rabat na zamówienie zestawu

 

Dział Marketingu sklepu z odzieżą zaplanował akcję, na której bazie w social mediach prezentują całościowe stylizacje na letnie wieczory. Zamysł jest taki, by klient kupujący wszystkie produkty składające się na zaproponowaną stylizację, otrzymywał rabat w wysokości 10%. Jeśli zrezygnuje z jakiegokolwiek elementu składowego, zniżka nie powinna być naliczana. Działania to ma zachęcić klientów do kupowania kompletnych zestawów stworzonych przez stylistów. 

 

Poprzez wdrożenie skryptu, właściciel sklepu będzie mógł zdefiniować grupy produktów, których zakup będzie wiązał się z naliczeniem określonego rabatu.

 

3) Rabat typu BOGO (ang. Buy One Get One)

 

Jeden z produktów, który trafił do sprzedaży, nie spotkał się z zainteresowaniem klientów. Właściciel sklepu chciałby mimo wszystko zmniejszyć jego zapas i zredukować straty  (produkt wygenerował już koszt projektowania, produkcji, reklamy i magazynowania). Zaplanowano akcję, gdzie do każdego zamówienia klient ma możliwość dołączenia wspomnianego produktu z rabatem 30%. Takie działanie ma zachęcić do zakupu i zwiększyć prawdopodobieństwo dodania do koszyka.

 

Za sprawą Shopify Scripts możliwe jest stworzenie reguły, na podstawie której przy dodaniu produktu (może to być konkretna ich grupa lub wszystkie dostępne w sklepie) do koszyka, automatycznie pojawi się komunikat o możliwości dodania kolejnego (wskazanego wcześniej na etapie tworzenia skryptu) ze stosownym rabatem.

 

4) Rabat dla konkretnej grupy klientów 

 

Sklep na przestrzeni kilku miesięcy zyskał popularność wśród klientów, którzy chętnie wracają i ponawiają zakupy. W związku z tym postanowiono, że grupa tych, którzy złożyli powyżej pięciu zamówień, będzie oznaczona jako ta, której należy się szczególne podziękowanie w formie rabatu. 

Każdy z tych klientów (zarejestrowanych w sklepie) oznaczony został jako gold i gdy dodaje produkt do koszyka, otrzymuje automatyczną zniżkę w postaci 10%.

 

Poprzez zastosowanie skryptu działającego na etapie zamówienia, mamy możliwość tworzenia grup klientów, których oznacza się dowolnymi tagami, jak wyżej wymieniony gold. Do wskazanego oznaczenia definiuje się również wartość rabatu, który do danej grupy ma zostać przypisany.

Shopify Scripts Editor

Shopify Scripts – etap wysyłki 

 

W grupie skryptów występujących na etapie wysyłki znajdują się takie, dzięki którym istnieje możliwość zdefiniowania form wysyłki dla konkretnych grup produktów czy udzielać rabatu. W przypadku tych skryptów również warto wskazać konkretne przykłady ich zastosowania:

 

1) Koszt wysyłki w zależności od kraju dostawy

 

W związku z podpisaniem umowy z nową firmą kurierską właściciel sklepu musi zaktualizować cennik swoich dostaw. Zależy mu, by klienci z jednego kraju po wpisaniu swojego adresu i wskazaniu kodu pocztowego, mieli wgląd tylko do tych cen, które zostały zdefiniowane dla ich destynacji. Klienci z Polski widzieć będą zatem jedne ceny, a Ci z Kanady drugie. 

 

Dzięki Shopify Scripts możemy utworzyć reguły i swoiste cenniki dostaw dla określonych krajów, dzięki czemu na klientów z określonych państw/ regionów nałożona zostanie stosowna opłata za wysyłkę. 

 

2) Darmowa dostawa określonej grupy produktów 

 

Zaplanowana została kampania reklamowa nowej kolekcji produktów. Komunikacja w tym zakresie jest również taka, że w przypadku zakupu tych rzeczy, klient może liczyć na darmową dostawę – to kolejny aspekt, który ma zachęcić do zakupu i zmotywować do podjęcia decyzji zakupowej. 

 

Poprzez zastosowanie skryptu mamy możliwość ustalić grupę produktów, w ramach których obowiązywać będzie darmowa dostawa. Jednocześnie zaznaczając, że przestaje ona obowiązywać, gdy w koszyku znajdą się te produkty, których nie obejmuje akcja. 

 

3) Rabat na koszt wysyłki

 

Właściciel sklepu, który stworzył sobie na podstawie pierwszej grupy skryptów, rabat dla określonej bazy klientów (gold), chciałby oferować im już nie tylko zniżkę na produkty, ale również na koszt dostawy. W ten sposób chce jeszcze mocniej podkreślić, że należą do grona lojalnych i powracających klientów, którym przypisany jest w związku z tym nie jeden rabat, a dwa. 

 

Wykorzystując Shopify Scripts, można stworzyć zależność między jedną grupą rabatową, a drugą i zdefiniować otagowane grupy, którym przysługuje określony kod zniżkowy na koszt wysyłki.

Shopify Scripts Editor

Shopify Scripts – etap płatności

 

Dzięki zastosowaniu skryptów na etapie checkout’u właścicielowi sklepu Shopify Plus umożliwia się edycję nazw, czy kolejności wyświetlania określonych form płatności. Warte podkreślenia jest to, że skrypty dotyczące płatności nie działają z tymi dostawcami, których bramka aktywuje się przed checkoutem, np. Apple Pay.  Przykłady wykorzystania zostały opisane poniżej:

 

1) Zmiana kolejności wyświetlania bramek płatniczych 

 

Dział Analityczny przeprowadził badania dotyczące preferowanych form płatności na rynku zagranicznym, na którym w  przeciągu najbliższych miesięcy  ma rozpocząć się sprzedaż w ramach internacjonalizacji. Z raportu, jasno wynika, że jedna z bramek płatniczych powinna być szczególnie uwypuklona i wskazana jako główna, dlatego też właścicielowi zależy, by wyświetlała się ona klientom w pierwszej kolejności niezależnie od innych czynników.

 

Wdrażając Shopify Scripts odpowiedzialne za modyfikacje płatności, możemy zdefiniować kolejność wyświetlania się konkretnych form płatności i samodzielnie decydować o ich ustawieniu, opierając się na własnych preferencjach lub bazując na uwarunkowaniach rynkowych.

 

2) Zmiana nazwy bramki płatniczej

 

W związku z tym, że oficjalna nazwa wdrożonej bramki płatniczej nie budzi zaufania wśród klientów sklepu, jeden z pracowników obsługi zasugerował, by uprościć ją i dodać informację ‘przelew natychmiastowy’. Działanie to ma na celu przekonanie niezdecydowanych kupujących do wyboru tej bramki i podkreślenia, z jaką metodą płatniczą będą mieli styczność.

 

Tylko dzięki posiadaniu Shopify Plus i wdrożeniu Shopify Scripts, właściciel sklepu ma możliwość edycji, zmiany i dodawania fraz do oficjalnych nazw wdrożonych form płatności.

 

3) Definiowanie bramek płatniczych per klient

 

U jednego z dostawców płatniczych wynegocjowane zostały bardzo korzystne warunki prowizyjne. Osoby zarządzające sklepem nie chciałyby jednak oferować tej bramki każdemu z klientów, lecz wybrać grupę kupujących, którym na etapie checkoutu forma ta się wyświetli. Chcą oni najpierw zbadać jej popularność i dopiero wtedy podjąć decyzję, czy wdrożą ją globalnie.

 

Shopify Script na tym etapie pozwala na zdefiniowanie konkretnych grup klientów (np. wspomniani wcześniej klienci z tagiem gold), którym to oprócz standardowych form płatności, wyświetli się dodatkowa, wybrana przez właściciela sklepu. 

Shopify Scripts Editor

Shopify Script Editor – tworzenie i zarządzanie skryptami 

 

Skrypty tworzone są w oparciu o API Shopify Scripts. Edytor daje możliwość tworzenia, edytowania, zarządzania i późniejszego publikowania samych skryptów. Szczególnie istotne jest również to, że przed wdrożeniem konkretnego skryptu na produkcję, całość można dodatkowo zweryfikować dzięki funkcji testu i debugowania. 

 

Shopify Scripts – dlaczego warto?

 

Wielu przedsiębiorców, którzy rozpoczynali działania w obrębie jednego z podstawowych planów Shopify (tj. Basic, Shopify lub Shopify Advanced) wraz z rozwojem e-biznesu decyduje się na przejście na Shopify Plus. Zastosowanie Shopify Scripts pozwala na budowanie nietypowych rozwiązań, dzięki którym można rozwijać systemy rabatowe, wspomagając sprzedaż i czyniąc ofertę sklepu bardziej atrakcyjną dla klientów. Zdecydowaną zaletą omawianych skryptów jest również to, że dają one możliwość edycji form płatności (ich nazewnictwa, czy kolejności wyświetlania), co dodatkowo może wpłynąć na przyspieszenie decyzji zakupowej i mieć realny wpływ na współczynnik konwersji.

 

Shopify Plus daje szereg dodatkowych funkcjonalności, które nie są dostępne dla posiadaczy innych licencji tego silnika sprzedażowego, a Shopify Scripts jest jedną z tych, które wdrażane są najczęściej. 

Zofia Komada
E-commerce Manager, od lat związana ze światem start-up'ów i branżą handlu internetowego. Pasjonatka nowych technologii i wdrażania niekonwencjonalnych rozwiązań. Na co dzień zajmuje się koordynowaniem działań w projektach e-commerce i poszukiwaniem najskuteczniejszych metod dotarcia do klientów.

Polecane wpisy

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM