Filozofia Agile – czym jest metodyka zwinna?

Agile to termin, który z roku na rok zyskuje na popularności. Dlaczego? Oczywiste jest, że elastyczne zarządzanie i jego pozytywne efekty pożądane są przez coraz większe grono kadr zarządzających, nie tylko z branży IT. Czym jest metodyka Agile i skąd się wzięła? Jakie korzyści wynikają z jej stosowania? Czy Agile rzeczywiście gwarantuje sukces?
 

W stronę produktywności

 
W miarę rozrastania się systemów IT konieczna była zmiana paradygmatu – pojawiły się nowe wyzwania, z którymi trzeba było się zmierzyć.
W przypadku skomplikowanych, ryzykownych projektów tradycyjne sekwencyjne modele zarządzania przestały się sprawdzać i nie przynosiły zamierzonych efektów.
Konieczna była więc zmiana podejścia.
 
Już w 1986 roku w Harvard Business Rewiev (https://hbr.org/1986/01/the-new-new-product-development-game) przedstawiał nowe podejście, dzisiaj nazwalibyśmy je zwinnym. W latach 90 XX wieku pojawiły się DSDM (link), XP czy Scrum – odpowiedzi na potrzeby większej elastyczności czy szybkości działania.
 
W 2001 roku powstał Manifest Zwinnego Wytwarzania Oprogramowania.
Kluczem metodyki Agile stały się cztery filary, będące podstawą manifestu. Zgodnie z nimi, dbając o najwyższą jakość oraz efektywność pracy, należy każdorazowo przedkładać:
 

  • Ludzi i interakcje ponad procesy i narzędzia
  • Działające oprogramowanie ponad obszerną dokumentację
  • Współpracę z klientem ponad formalne ustalenia
  • Reagowanie na zmiany ponad podążaniem za planem.


 
Dziś filozofia Agile nie jest już niczym nowym, a liczba firm, które decydują się na zastosowanie tego typu podejścia do zarządzania, ciągle rośnie. Elastyczność uważa się bowiem za jedną z najbardziej pożądanych cech organizacji, szczególnie jeśli mowa o środowiskach, które funkcjonują w obszarze zaawansowanych technologii.
 
Co niezwykle istotne, podejście Agile skoncentrowane jest na samym procesie i rozwoju ewolucyjnym. Kluczową kwestią nie jest więc efektowność a efektywność. W Agile plany i wyniki są stale monitorowane, co umożliwia zespołom programistycznym i badawczym jeszcze szybciej, naturalniej i elastyczniej reagować na zmiany. Kluczowy jest efektywne osiągnięcie założonego celu.
 

Agile, czyli zarządzanie zwinne

Agile oznacza być zwinnym, elastycznym, umiejącym dostosować się do ciągłych zmian zachodzących w biznesie. Paradygmat filozofii Agile jest jeden, choć składa się na niego wiele różnych metodyk, które pomagają uporządkować i zebrać w jednym miejscu ogólne zasady zarządzania. Jedną z najbardziej rozpowszechnionych jest Scrum.
 
Agile nie jest sztywną ramą, którą można wdrażać, natychmiast zwiększając wydajność operacyjną. W rzeczywistości, wdrożenie podejścia Agile do biznesu to przede wszystkim zastosowanie pewnej filozofii.
 
Podejście Agile może być wdrożone w firmach na trzech poziomach:

  • strategicznym – na tym poziomie organizacje mają na celu szybkie zweryfikowanie modelu biznesowego. W niektórych przypadkach proces ten może trwać nawet około 5 lat
  • taktycznym – poziom ten odwołuje się do zarządzania celami okresowymi, gdzie wdrażanie podejście Agile przeprowadza się w zespołach przy pomocy technologii SCRUM
  • operacyjnym – podejście Agile realizowane jest także w niewielkich projektach np. Agile Board.

 
W organizacjach rola zarządu diametralnie się zmienia. Nie polega ona już tylko na kontroli przepływów pracy i wydawaniu poleceń, ale na wspieraniu zespołów zlokalizowanych na różnym szczeblu w hierarchii organizacyjnej.
 

Agile w skrócie

Podejście Agile jest ściśle związane z lean startup management. Celem tej metodologii jest zdefiniowanie i przyjęcie konkretnego cyklu – budowania, pomiaru oraz wyciągania wniosków.
 
Cykl ten określa dwie główne zasady Agile:

  • małe kroki – rozwój produktu opiera się na ciągłym eksperymentowaniu i sprawdzaniu, czy komponenty danego produktu się sprawdzają. Jeśli rozwiązanie zostanie dobrze odebrane przez rynek, produkt, a zarazem także organizacja mogą być skalowane
  • samo-zarządzanie – stosowane jest wszędzie tam, gdzie to możliwe.

 

Czy warto być Agile?

 
Dynamiczny rozwój różnych branży i nieprzewidywalność przyszłości, zwłaszcza w okresie niezwykle dynamicznej ewolucji technologicznej, sprawiają, że pojawia się ogrom niepewności co do potrzeb oraz wymagań, z którymi muszą mierzyć się przedsiębiorcy.
 

Adaptacja

Firmy, które decydują się na wprowadzenie w życie filozofii Agile, są w stanie o wiele szybciej dostosować się do potrzeb klienta. Co ważne, przedsiębiorstwa Agile mogą częściej i bardziej efektywnie dostarczać wyniki w mniejszych pakietach oraz wykonywać więcej testów i eksperymentów, nie rezygnując z całkowitej koncentracji na kliencie.
 

Satysfakcja klienta

Dla środowiska Agile ważne jest zaangażowanie. Dzięki temu, że produkt i praca są widoczne także na zewnątrz dla zainteresowanych, to również i oni mogą łatwiej wyrażać swoje obawy i wnosić istotny wkład w powstawanie produktu. Tego typu podejście minimalizuje wszelkie szanse na rozczarowanie klienta.
 

Sprawna komunikacja = lepsza współpraca

Samoorganizujące się, wielofunkcyjne zespoły to jedna z podstaw działania zgodnie z filozofią Agile. Wzmocnione zespoły mają szansę wyprodukować nie tylko lepsze produkty czy usługi, ale również wzmocnić zaangażowanie pracowników.
 

Agile – system zarządzania przyszłości?

Opisane wyżej korzyści to jednak nie wszystko. Filozofia Agile nie tylko usprawnia działanie firmy oraz poprawia jej produktywność, ale przede wszystkim otwiera drogę nowemu, odważnemu sposobowi zarządzania biznesem.
 
Właściwie obrana strategia w duchu metodyki Agile umożliwia firmom tworzenie wyjątkowych produktów i podnoszenie satysfakcji klientów. Warto jednak mieć świadomość, że wdrożenie metodyki Agile może wymagać nie tylko czasu, ale i zaangażowania.
 

Podsumowanie

W początkowej fazie niezbędne będzie zapoznanie się z podstawami i zastanowienie, czy firma obrała właściwy kierunek działania. Kolejnym krokiem powinno być wypracowanie sposobu na to, by umożliwić zespołowi nawigację i dostosowanie się do szybko zmieniającego się krajobrazu rozwoju. Zwinne zarządzanie projektami, nie tylko IT, to motor napędowy sukcesu, jednak warunek jest jeden – musi zostać wykonane w sposób prawidłowy.
 

Ewelina Wróbel
W Brand Active na stanowisku SEO Specialist. Na co dzień zajmuje się tworzeniem treści dla sklepów internetowych, strategią łączenia linków oraz przygotowywaniem strategii pozycjonowania.

Chcesz pracować z doświadczonymi specjalistami?

Porozmawiajmy o naszych rozwiązaniach dla Twojego biznesu.

Skontaktuj się z nami

Polecane wpisy

Customer Experience - 10 kluczowych faktów

Doświadczenia klienta są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek. Customer Experience, które odnajdziemy również pod nazwą CX, to wynik wszystkich interakcji użytkownika/klienta - od zauważenia komunikatu reklamowego, przez sam proces zakupowy aż do sprzedaży. Każdy ruch, który wykonuje marka, powinien być dokładnie przemyślany, jeśli zależy jej na danym wizerunku.
19.05.2022
Czytaj więcej Strzałka

Shopify vs WooCommerce - najważniejsze różnice

Rynek eCommerce to jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów handlowych w Polsce. Ograniczony dostęp do zakupów stacjonarnych spowodowany pandemią sprawił, że coraz więcej osób upodobało sobie zakupy przez internet, a co za tym idzie - spora część przedsiębiorców zdecydowała się przenieść swoje biznesy do internetu. Jeśli i Ty stoisz przed takim wyborem i zastanawiasz się, czy warto sprzedawać w internecie oraz jaki silnik wybrać dla Twojego sklepu – sprawdź nasz poradnik. Omawiamy najważniejsze różnice popularnych technologii funkcjonujących w eCommerce. Sprawdzamy, u kogo sprawdzi się WooCommerce, a kto powinien jednak postawić na Shopify.
14.04.2022
Czytaj więcej Strzałka