Magento czy Shopify – porównanie platform 2024

Magento czy Shopify

Wybór odpowiedniej platformy e-commerce to wyzwanie, z którym musi zmierzyć się każda firma planująca rozpoczęcie sprzedaży online. Podjęcie właściwej decyzji nie jest proste, ze względu na dużą ilość rozwiązań dostępnych na rynku. Na które warto zwrócić szczególną uwagę? Do najpopularniejszych należą Magento oraz Shopify. Każde z nich jest wyjątkowe i zapewnia użytkownikowi wiele możliwości rozwoju. W naszym artykule chcielibyśmy pomóc Ci zrozumieć, jak każda z tych platform może wpasować się w Twoje oczekiwania biznesowe. Szukasz nieograniczonych możliwości rozwoju i skalowania a także całkowitej kontroli nad sklepem? W takim razie rozwiązanie open source może być dla Ciebie intersujące. A może preferujesz łatwy w konfiguracji i codziennej obsłudze system SaaS? Wówczas Shopify to coś w sam raz dla Ciebie. Przyjrzyjmy się zatem obu ciut dokładniej. 

 

Czym jest Magento? 

 

Magento (obecnie znane jako Adobe Commerce) to jedna z najbardziej zaawansowanych technologicznie platform ecommerce dostępnych na światowym rynku. Jest to rozwiązanie typu open-source. Jakie korzyści się z tym wiążą? Przede wszystkim użytkownik posiadający licencję na to oprogramowanie może dokonać modyfikacji kodu źródłowego w dowolny sposób. Stwarza to niemal nieograniczone możliwości dostosowania sklepu pod kątem designu oraz implementacji z zewnętrznymi systemami ERP a także innymi narzędziami analitycznymi. Swoboda w customizacji biznesu sprawia, że Magento może być optymalnym wyborem dla dużych firm z unikalnymi potrzebami. 

 

Czym jest Shopify? 

 

Shopify to platforma e-commerce typu SaaS (Software as a Service). Co to oznacza? By zacząć sprzedawać za pomocą tego rodzaju oprogramowania nie potrzebujesz wiedzy programistycznej. Wykupując subskrypcję uzyskujesz natychmiastowy dostęp do bazy szablonów oraz aplikacji – gotowych do zainstalowania w Twoim sklepie w każdym momencie. Liczba dostępnych opcji customizacji różni się w zależności od posiadanego abonamentu – jednak w każdym wariancie jest sporo możliwości wyboru. Proponując swoim Klientom takie podejście Shopify wychodzi naprzeciw potrzebom małych i średnich firm, które chcą szybko zacząć działać online bez ponoszenia dużych kosztów wdrożenia platformy. Co z rozwiązaniami dla dużych marek? Z myślą o nich powstał Shopify Plus wariant umożliwiający ekspansję globalną oraz kompleksowe prowadzenie sprzedaży B2B. 

 

Magento czy Shopify

 

Zalety i wady Magento 

 

Zalety: 

 

Elastyczność customizacji: Magento jako rozwiązanie typu open source daje Ci możliwość nieograniczonej modyfikacji sklepu. Jak to możliwe? Dostęp do kodu źródłowego silnika sprawia, że możesz dostosować każdy element swojego e-commerce w sposób jaki tylko chcesz (o ile dysponujesz zespołem programistów, który zajmie się wdrożeniem). 

 

Zaawansowane narzędzia: Magento w ramach licencji Commerce oraz Commerce Cloud udostępnia Ci zaawansowane narzędzia wspierające zarządzanie: produktami, promocjami, marketingiem i analizą danych, w ramach dostępu do biblioteki zasobów od Adobe – Experience Cloud.  

 

Swoboda integracji: Udostępniając swój kod źródłowy Magento pozwala Ci zintegrować sklep z systemami ERP, CRM a także marketing automation oraz zewnętrzną analityką – rodzaj narzędzia nie stanowi problemu.  

 

Wady: 

 

Kosztowne wdrożenie oraz utrzymanie: Uruchomienie sklepu na Magento jest długim i złożonym procesem, obejmującym nawet kilkanaście miesięcy prac programistycznych. W zależności od złożoności struktury przyszłego sklepu oraz liczby integracji koniecznych do przeprowadzenia z platformą, całkowite koszty wdrożenia mogą być liczone w setkach tysięcy dolarów. Składowymi tej sumy są przede wszystkim: zakup odpowiedniej licencji oraz budżet na prace programistyczne. Co więcej, po zakończeniu prac niezbędne są cykliczne ręczne aktualizacje by zapewnić stabilność i bezpieczeństwo platformy – dochodzi więc stały koszt utrzymania serwisu. Rozwijanie sklepu w przyszłości również będzie wiązać się z kolejnymi pracami programistycznymi – o czym trzeba pamiętać planując budżet. 

 

Wymaga stałego wsparcia IT: Aby w pełni wykorzystać potencjał Magento, niezbędna jest specjalistyczna wiedza programistyczna, a co za tym idzie – utrzymanie stałego zespołu developerskiego lub agencji, która jest wyspecjalizowana w tym rodzaju wdrożeń. 

 

 

Shopify – zalety i wady 

 

Zalety:

 

Prosta obsługa: Shopify ma przejrzysty oraz intuicyjny interfejs, który pozwoli Ci na szybkie uruchomienie sklepu oraz łatwe wprowadzanie zmian w jego wyglądzie. Co jest dużą zaletą w porównaniu do Magento – wszystkie te rzeczy możesz wykonać samodzielnie, nie posiadając specjalistycznej wiedzy programistycznej! W ten sposób znacznie redukujesz koszty związane z supportem IT. 

 

Tempo wdrożenia: Dzięki zestawom gotowych szablonów oraz wtyczek, uruchomienie sklepu na Shopify jest szybkim i prostym procesem. Bazując na naszych doświadczeniach projektowych możemy stwierdzić, że stworzenie odpowiedniego e-commerce dla Ciebie może nam zająć około 2 miesięcy. Dla porównania – na podstawowe wdrożenie Magento należy poświęcić minimum 6 miesięcy 

 

Wsparcie techniczne: Shopify zapewnia całodobowe wsparcie techniczne dla swoich użytkowników, dodatkowo zapewniając szeroki wybór tutoriali, webinarów, artykułów i zasobów w centrum pomocy, dając Ci w ten sposób niezbędną wiedzę do efektywnego korzystania z platformy. Z takim zapleczem możesz komfortowo poradzić sobie w każdej sytuacji. 

 

Duży wybór narzędzi oraz aplikacji: Shopify jako rozwiązanie typu SaaS oferuje szeroki wachlarz narzędzi do zarządzania produktami oraz kategoriami. Umożliwiają one między innymi: tworzenie nowych produktów w sklepie, regulację cen, czy zarządzanie stanem magazynowym. Shopify App Store to źródło dostępu do ponad 13 000 aplikacji, co pozwala na łatwe wzbogacenie e-commerce o nowe funkcjonalności np. o programy lojalnościowe czy narzędzia do marketing automation. Posiadając wykupioną subskrypcję Plus otrzymuje się też możliwość modyfikacji checkoutu w dowolny sposób. 

 

 

Wady:

 

Ograniczone możliwości dostosowywania: W porównaniu do Magento, Shopify oferuje mniej możliwości personalizacji, co wynika z braku możliwości ingerencji w kod źródłowy platformy. Dokonywanie zmian w wyglądzie i funkcjonowaniu sklepu jest zależne od rozwiązań dostępnych w ramach biblioteki szablonów i aplikacji Shopify 

 

Ograniczona skalowalność: Shopify automatycznie dostosowuje się do wzrostu ruchu w sklepie oraz narastającej liczby transakcji. Pomimo mniejszej elastyczności od Magento pod kątem niestandardowych rozwiązań nadal oferuje solidne podstawy do rozwoju dla szybko rosnących sklepów. Z drugiej strony tempo i poziom skalowania proponowane przez platformę mogą być niewystarczające dla dużych biznesów o specyficznych potrzebach. 

 

 

Magento vs Shopifycenniki platform 

 

Licencja Magento jest dostępna w trzech bazowych wariantach: Open Source, Commerce, a także Commerce Cloud (Adobe Commerce). Dodatkowo należy pamiętać o opłatach za hosting (w przypadku najtańszej wersji), certyfikat SSL a także prowizjach od transakcji za pośrednictwem Stripe czy PayPal. 

 

Open Source: To podstawowa, bezpłatna wersja oprogramowania z darmową licencją. W zależności od wymagań biznesowych względem sklepu koszt prac programistycznych, hostingu oraz utrzymania platformy może być odpowiednio wysoki. Warto też nadmienić, że w tej wersji użytkownik nie ma dostępu do suportu Magento (a jedynie do zasobów community) a także musi zadbać we własnym zakresie o instalację certyfikat SSL dla swojego sklepu poprzez wdrożenie zewnętrznego rozwiązania. 

 

Commerce: Miesięczny koszt samej licencji wynosi 1988 dolarów. W ujęciu rocznym daje to wydatek rzędu 23 856 dolarów! Do tej kwoty należy doliczyć jeszcze prace programistyczne oraz utrzymaniowe. Całkowity koszt wdrożenia platformy zależy więc od wielkości sklepu, ilości aplikacji niezbędnych do zainstalowania a także od ilości integracji z systemami ERP. 

 

Commerce Cloud: Cena rocznej licencji dla najszerszego pakietu rozwiązań Magento zaczyna się od 40 000 dolarów i jest ustalana indywidualnie w zależności od wymagań biznesowych Klienta względem platformy. Tak jak w przypadku pozostałych wersji – całkowity koszt wdrożenia zależy od złożoności sklepu i ilości niezbędnych prac programistycznych do przeprowadzenia. 

 

Shopify oferuje Klientom plany cenowe w oparciu o model subskrypcyjny. W zależności od wybranego planu dostępne są różne zestawy funkcji oraz poziomy wsparcia technicznego. Do całkowitego kosztu wdrożenia należy też uwzględnić prowizje od transakcji oraz możliwe dodatkowe opłaty wynikające z instalacji szablonów, wtyczek oraz integracji z zewnętrznymi aplikacjami.   

 

cennik Shopify

 

 

Basic: 32 dolary miesięcznie. Obejmuje 10 lokalizacji zaopatrzeniowych, 3 rynki do sprzedaży globalnej, suport 24/7 oraz rozwiązanie POS Lite. 

 

Shopify: 92 dolary miesięcznie. Obejmuje wszystkie funkcje z planu Basic oraz 5 dodatkowych kont dla pracowników. 

 

Advanced: 399 dolarów miesięcznie. Obejmuje wszystkie funkcje z planu Shopify oraz zapewnia analitykę a także 10-krotnie zwiększoną przepustowość checkoutu. 

 

Plus: to rozwiązanie dedykowane dużym e-commerce, umożliwiające sprzedaż B2B, pełną customizację checkoutu, sprzedaż globalną na 50 rynkach oraz nielimitowaną liczbę kont pracowniczych. Usługa Shopify Payments wchodząca w skład wszystkich planów na ten moment niestety nie jest jeszcze dostępna w Polsce. Dla naszego kraju dostępne są integracje płatnicze z bramkami takimi jak Tpay, Przelewy24, PayPo czy imoje. 

 

 

Kwestie bezpieczeństwa platform  

 

Zapewnienie odpowiednio wysokiego poziomu bezpieczeństwa danych Klientów oraz transakcji jest priorytetem dla każdego sklepu internetowego. Magento i Shopify podejmują różne działania by chronić swoje platformy. Jak to wygląda w praktyce? 

 

 

Kwestie bezpieczeństwa w Magento 

 

Magento jako platforma open source, oddaje w ręce użytkowników pełną kontrolę nad bezpieczeństwem. Odpowiedzialność za aktualizacje, zabezpieczenia i ochronę danych przed wyciekiem spoczywa na barkach właścicieli sklepów. Regularne aktualizacje oprogramowania oraz aplikacji niezbędne do zapewnienia skutecznej ochrony sklepu. 

 

 

Kwestie bezpieczeństwa w Shopify 

 

Shopify zapewnia bezpieczeństwo dbając o automatyczne aktualizacje silnika oraz przeprowadzając regularne backupy. Platforma jest zgodna ze standardami PCI DSS, co znaczy, że przestrzega wymogów bezpieczeństwa danych kart płatniczych. Co za tym idzie możesz mieć pewność, że Twój sklep jest skutecznie chroniony przed większością zagrożeń czyhających w internecie. 

 

 

Podsumowanie 

 

Wybór pomiędzy Magento a Shopify powinien być poprzedzony kompleksową analizą potrzeb biznesowych, zasobów technicznych oraz preferencji w zakresie zarządzania sklepem. Magento jest dobrym wyborem dla firm dysponujących dużym budżetem na realizację wdrożenia i utrzymania platformy oraz z zaawansowanymi wymaganiami technologicznymi. Shopify natomiast jest rekomendowanym rozwiązaniem dla małych i średnich firm, które potrzebują prostego, szybkiego i niedrogiego sposobu na rozpoczęcie sprzedaży online. Pomimo prostego procesu wdrożenia oraz łatwej dalszej obsługi platformy planując implementację Shopify warto skorzystać z usług doświadczonej agencji e-commerce takiej jak Brand Active, która kompleksowo wesprze cały proces rekomendując najlepsze aplikacje, sposoby integracji danych oraz możliwości customizacji szablonu sklepu. Nasze doświadczenie pomogło markom takim jak Nature Love, Bebe, czy Adventure Sports stworzyć efektowne i funkcjonalne sklepy internetowe. 

 

Jaroslaw Bieda

Chcesz pracować z doświadczonymi specjalistami?

Porozmawiajmy o naszych rozwiązaniach dla Twojego biznesu.

Skontaktuj się z nami

Polecane wpisy

Sprzedaż B2B na Shopify - najlepsze rozwiązania i funkcjonalności

Postępująca coraz mocniej w ostatnich latach cyfrowa transformacja przyspieszyła dynamikę zmian w globalnym e-commerce. Firmy zaczęły szukać możliwości szybkiego i efektywnego dotarcia do konsumenta za pomocą platform do sprzedaży online. Jednym z wyzwań stojących przed właścicielami sklepów było i w dalszym ciągu jest znalezienie takiego rozwiązania, które może służyć jednocześnie do prowadzenia działań B2C (Busines-to-Consumer) ...
16.08.2024
Czytaj więcej Strzałka

Migracja do Shopify Plus - kompleksowy poradnik

Zastanawiasz się nad migracją do Shopify Plus? To przełomowy moment dla każdego biznesu e-commerce. W dzisiejszym dynamicznie rozwijającym się świecie e-commerce, decyzja o migracji do odpowiedniej platformy sprzedażowej może mieć kluczowe znaczenie dla sukcesu każdego biznesu. Shopify Plus stał się jednym z najpopularniejszych wyborów dla wielu przedsiębiorstw, które pragną skalować swoją działalność, zapewniając przy tym ...
18.01.2024
Czytaj więcej Strzałka