Prawidłowe przeniesienie ruchu organicznego ze starego systemu na nowy to jeden z najważniejszych etapów migracji. Jeżeli zadbamy o jego prawidłowy przebieg, nie narazimy się na spadki ruchu organicznego. Przed przystąpieniem do migracji sklepu musimy zastanowić się, które elementy starego systemu e-commerce są dla nas najbardziej istotne.
Główne czynniki, które są brane pod uwagę podczas migracji
- Baza klientów
- Baza produktów (jeśli produkty przechowywane są w systemie sklepowym)
- Historia zamówień
- Ruch organiczny (przeniesienie ruchu organicznego poprzez odwzorowanie adresów URL lub wykonanie przekierowań 301)
W poniższym Case Study skupimy się tylko na tym, co było najważniejsze dla klienta, czyli na przeniesieniu ruchu organicznego. Omówimy przebieg, przedstawimy wyniki oraz rozwiązania, które zostały użyte. Warto zaznaczyć, że błędnie przeprowadzona migracja SEO, może mieć bardzo opłakane skutki dla sklepu internetowego, do których zaliczamy:
- Utratę pozycji fraz oraz widoczności w wynikach wyszukiwania
- Spadek ruchu organicznego
- Znaczne zmniejszenie liczby transakcji i kwoty przychodów
- Błędy 404
- Utratę wiarygodności marki oraz strata lojalnych klientów
Migracja SEO z OpenCart na Shopify
Celem migracji była zmiana systemu z Open Source, który wymagał stałego wsparcia programistycznego na system typu SaaS, którego utrzymanie oraz aktualizacje są w cenie abonamentu. Kolejnym czynnikiem wpływającym na wybór Shopify, była łatwa możliwość skalowania sprzedaży o nowe rynki zagraniczne, ilość wbudowanych i darmowych integracji oraz szeroki app store.
Migrację SEO podzieliliśmy na kilka kluczowych elementów:
- Przeniesienie elementów SEO, takie jak: tytuły, nagłówki, treści, linkowanie wewnętrzne, ALT-y grafik
- Wdrożenie kodu Google Analytics
- Odwzorowanie adresów URL, a gdy nie jest to możliwe stworzenie mapy przekierowań, czyli planu przekierowań z aktualnych adresów na nowe
- Wygenerowanie nowej mapy witryny
- Zabezpieczenie strony certyfikatem SSL
- Wykonanie przekierowań stałych 301 dla zmienionych adresów URL
- Zgłoszenie mapy witryny w Google Search Console
- Monitorowanie ewentualnych błędów 404
W konkretnym przypadku największym wyzwaniem okazało się przygotowanie i dopasowanie mapy przekierowań. Struktura kategorii na nowym sklepie Shopify znacząco różniła się od starej. Zatem każdy z linków został dopasowany ręcznie. Kolejnym błędem wynikającym z niedopatrzenia w początkowej fazie rozwoju sklepu na OpenCart były nieprawidłowe adresy URL, które zawierały w swojej składni sporą ilość znaków specjalnych, co generowało później sporą ilość błędów przy imporcie oraz było niekorzystne dla SEO sklepu.
Dzięki poprawnie przygotowanej mapie przekierowań migracja sklepu odbyła się błyskawicznie, bez spadku ruchu organicznego. Sam moment przepięcia domeny nie był również widoczny dla klientów sklepu internetowego.
Stary sklep oparty o silnik OpenCart został zabezpieczony nową domeną, aby zachować łatwy dostęp do starych treści oraz historii zamówień.
Wyniki migracji Open Cart na Shopify
Widoczność SEO przed migracją:
Widoczność SEO około miesiąc po migracji:
Wykres widoczności:
Podsumowanie
Migracja SEO przebiegła poprawnie, dzięki błyskawicznym przepięciu domeny oraz poprawnie przygotowanej mapie przekierowań ruch organiczny został przeniesiony praktycznie w 100%. Niepoprawne adresy URL, z dużą ilością znaków specjalnych zostały zamienione na nowe przyjazne pod SEO adresy URL. Podczas migracji zostały również poprawione błędy 404 starych nieistniejących już stron. Natomiast dzięki systemowi Shopify, otworzyła się możliwość łatwego skalowania sprzedaży o nowe rynki zagraniczne.