Raport Shopify dotyczący trendów 2022 w eCommerce

Raport Shopify dotyczący trendów 2022 w eCommerce

Shopify opublikowało obszerny raport uwzględniający trendy na rok 2022, w których dominuje budowa długotrwałych relacji z Klientami.

 

Ogromny rozwój branży eCommerce związany z pandemią przełożył się zarówno na ogrom możliwości w przestrzeni eCommerce, jak i sporą konkurencję. To z kolei, jak czytamy w raporcie, sprawiło, że priorytetem firm stała się dbałość o customer lifetime value, czyli wartość życia klienta i budowanie lojalności względem marki. 

 

3 główne trendy eCommerce w 2022 r

Rosnące koszty akwizycji

Pandemia sprawiła, że wiele firm zastąpiło sprzedaż offline sklepami online, również konsumenci przez okres lockdownu doskonale zaznajomili się z zakupami w sieci, przyzwyczajając się do nich. To z kolei rzutuje na stale poszerzającą się konkurencję oraz wzrastające koszty związane z pozyskaniem nowych klientów. Wzrost kosztów oraz aktualizacja Apple iOS 14 utrudniająca śledzenie wyników w wydatkach na reklamę sprawiły, że pozyskiwanie klientów z wykorzystaniem marketingu efektywnościowego staje się coraz trudniejsze. Zwiększa się również świadomość konsumentów, którzy cenią sobie autentyczność firm, z których produktów, czy usług korzystają. To z kolei generuje potrzebę położenia większego nacisku na budowanie świadomości marki i relacji z klientem opartej na zaufaniu. Nie oznacza to, aby zupełnie rezygnować z płatnych form reklam, ale, aby marketing wydajnościowy przenikał się z marketingiem marki. Shopify sugeruje dążenie do podziału 60/40 między budowaniem świadomości marki a krótkoterminowym marketingiem efektywnościowym

Rezygnacja z zewnętrznych plików cookies

Zmiana w tym zakresie znacząco komplikuje proces personalizacji, a rosnąca świadomośc konsumentów sprawia, że kupujący chcą wiedzieć, w jaki sposób firma wykorzystuje ich dane. Marki posiłkują się własnymi danymi zbieranymi bezpośrednio od klientów za ich zgodą, aby wypełnić puste pliki cookie stron trzecich. Badanie przeprowadzone przez Shopify wykazało, że w 2022 roku aż 42% marek planuje oferować odbiorcom spersonalizowane rekomendacje produktów za pośrednictwem narzędzi, takich jak quizy, niestandardowe aplikacje mobilne i własnych lub zewnętrznych danych behawioralnych. Równocześnie z raportu wynika, że konsumenci są ponad trzykrotnie bardziej skłonni do porzucenia marek, które nadmiernie personalizują. Wynika to z tego, że uwzględnienie zbyt dużej ilości danych osobowych w personalizowanej komunikacji może być odbierane przez potencjalnych klientów wręcz jako nękanie. Jednak badania wskazują też, że konsumenci chętniej udostępniają dane osobowe firmom, które są zgodne z ich tożsamością i reprezentują istotne dla nich wartości. To z kolei bezpośrednio łączy się z pierwszym trendem 2022 dotyczącym budowania zaufania na poziomie klient – marka

 

Social commerce

Największe platformy społecznościowe oferują coraz nowsze możliwości handlowe. ECommerce niejako przenosi się na platformy SM, które w szybkim tempie rozwijają funkcje zapewniające wyjątkowe wrażenia zakupowe, zwiększając zaangażowanie konsumentów. Zakłada się, że do 2025 r. sprzedaż za pośrednictwem platform społecznościowych zwiększy się na całym świecie prawie trzykrotnie. Badania przeprowadzone przez Shopify dowiodły, że 46% konsumentów przed dokonaniem zakupu chce się zapoznać z produktem za pośrednictwem filmu prezentującego zarówno sam produkt, jak i jego możliwości. Równie istotny jest czat na żywo – 58% ankietowanych na potrzeby raportu Shopify przyznało, że wrażenia z obsługi klienta są czynnikiem bezpośrednio wpływającym na ich decyzje zakupowe w przyszłości, 54% potwierdziło, że łatwe dotarcie do obsługi klienta za pośrednictwem wybranego przez nich kanału ma dla nich ogromne znaczenie. Konsumenci będą zatem oczekiwać interakcji z markami na takiej samej zasadzie, jak komunikują się ze znajomymi, czyli za pośrednictwem aplikacji społecznościowych.

 

Budowanie świadomości marki, zaufania na poziomie marka – klient, dywersyfikacja kanałów reklamowych i sprzedażowych w celu obniżenia kosztów aktywizacji, podkreślanie unikalnych wartości i cech wyróżniających firmę na tle innych na każdym etapie kontaktu z konsumentami, tworzenie doświadczeń handlowych na żywo – to główne cele, jakie powinna obrać w 2022 r. każda marka chcąca pozyskać i utrzymać przy sobie klientów, zwiększając współczynnik konwersji. Osiągnąć to można między innymi bazując na możliwościach, jakie daje  platforma Shopify Plus – wersja enterprise dla eCommerce. Szczegółowy artykuł przygotowany przez Shopify wraz z dostępem do raportu dostępny jest tutaj. Jeśli macie pytania dotyczące platformy i jej funkcjonalności, skontaktujcie się z nami – jako Agencja Shopify & eCommerce udzielimy Wam wszelkich niezbędnych informacji.

Agnieszka Waliłko
Content specialist. Pasjonatka pisania, na co dzień zajmuje się tworzeniem treści i prowadzeniem kanałów Social Media.

Polecane wpisy

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM