Prowadząc sklep internetowy, warto mieć na względzie to, jak ważne są kwestie związane z pozycjonowaniem. Jeśli dopiero rozpoczynasz przygodę z e-commerce lub zastanawiasz się, jak sprawić, by Twój sklep na Shopify wyświetlał się wyżej niż strony konkurencyjne, warto sięgnąć po nowoczesne rozwiązania. W Shopify App Store znajdziesz aplikacje, które umożliwiają integrację z usługami zewnętrznymi czy dodanie nowych funkcjonalności strony. Shopify oferuje również aplikacje, które dotyczą ściśle kwestii pozycjonowania. Oto przegląd najpopularniejszych darmowych aplikacji, które usprawnią wdrażanie kwestii związanych z SEO.
1. Plug in SEO
Rysunek 1 https://apps.shopify.com/plug-in-seo
„Plug in SEO” jest jedną z najpopularniejszych aplikacji Shopify do poprawy SEO sklepów. Narzędzia używa ponad 30 000 sklepów Shopify. Dzięki aplikacji możemy wykonać szereg zmian, które pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie sklepu:
Edycja meta danych
Aplikacja udostępnia szablony, które umożliwiają masową edycję danych SEO, w tym meta tytułów i meta opisów. Mamy tu możliwość zmiany tych danych dla 10, 100 lub 1000 produktów/ kolekcji/ podstron/ artykułów blogowych.
Wykrywanie i naprawianie problemów SEO
Nagłówki H1/ H2 / H3, znaczniki ALT obrazu, nazwy plików, zduplikowane tytuły stron i opisy stron. Wiele automatycznych korekt SEO, a także szczegółowe instrukcje dotyczące poprawek.
Monitoring ruchu organicznego
Aplikacja umożliwia śledzenie rankingów, analizę ruchu organicznego dzięki wbudowanej integracji z Google Search Console.
Raport błędów 404 i sprawdzanie poprawności przekierowań
Aplikacja wykrywa błędy 404. Umożliwia również konfigurację przekierowań 301.
Audyty SEO
„Plug in SEO” posiada również opcję wykonania audytu SEO, który wskaże nam, jakie problemy z pozycjonowaniem występują na stronie sklepu.
Analiza słów kluczowych
Aplikacja umożliwia tworzenie treści SEO: artykułów, opisów produktów z opcją analizy słów kluczowych.
„Plug in SEO” umożliwia również kontrolę problemów z szybkością strony, udostępnia instrukcje dotyczące optymalizacji kodu, a w wersji płatnej dodatkowo wdrażanie aktualnych danych strukturalnych, jak np. News Article, SEO Breadcrumb list, Product.
2. Crush.pics – Image Optimizer + Compression
Rysunek 2 https://apps.shopify.com/crush-pics
Aplikacja „Crush.pics” posiada 4 pakiety do wyboru: darmowy, micro (4,99$/miesiąc), pro (9,99$/miesiąc) oraz advanced (19,99$/miesiąc). Aktualnie jest najczęściej instalowaną aplikacją do kompresji obrazów na Shopify App Store. Jakie ma możliwości?
Kompresja obrazów
Crush.pics Image Optimizer pomaga zmniejszyć rozmiar pliku obrazów sklepu. W wersji darmowej obrazy możemy kompresować jedynie ręcznie, a jednorazowo możemy działać na 25MB grafiki. Bezpłatna wersja umożliwia jedynie zmniejszanie rozmiaru zdjęć produktowych.
Optymalizacja obrazów pod SEO
Crush.pics Image Optimizer oferuje również intuicyjne sposoby optymalizacji obrazów pod kątem SEO. Pozwala na zmianę nazw grafik oraz opisów ALT.
Właściciele średnich i dużych e-commersów powinni zastanowić się nad wersjami płatnymi. Oferują one automatyczną kompresję wszystkich obrazów na bieżąco, dzięki pracy aplikacji „w tle”. Opcje płatne zawierają też zaawansowane warianty wyboru kompresji: Balanced (znaczne zmniejszenie rozmiaru przy minimalnym poświęceniu jakości obrazu), Conservative (umiarkowany rozmiar redukcji bez utraty jakości obrazu) lub Custom (ręczne ustawianie poziomów kompresji dla każdego typu obrazu).
3. SEO Ranger
Rysunek 3 https://apps.shopify.com/seo-ranger
SEO Ranger to aplikacja, która umożliwia wykonanie analizy SEO. Po jednym kliknięciu SEO Ranger skanuje sklep w poszukiwaniu możliwości optymalizacyjnych. Skanowanie zajmuje kilka sekund – na koniec otrzymujemy raport z prostymi instrukcjami naprawy i optymalizacji poszczególnych elementów.
Narzędzie nie zastąpi rozbudowanego audytu wykonanego przez specjalistę SEO, ale zdecydowanie może być pomocne w samodzielnej optymalizacji SEO sklepu, a również w uprawieniu pracy nad kompleksowym audytem SEO.
4. SEO Doctor – Sitemap & 404
Rysunek 4 https://apps.shopify.com/seo-doctor
SEO Doctor to kolejna aplikacja z wieloma opcjami optymalizacji SEO. Funkcje, które zawiera narzędzie to:
– optymalizacja meta tytułów,
– optymalizacja meta opisów,
– uzupełnianie ALT-ów dla obrazów,
– kompresja grafik,
– zmiana nazw obrazów,
– przyspieszenie szybkości strony,
– wykrywanie błędów 404 oraz ich naprawa,
– tworzenie mapy witryny,
– obsługa JSON-LD,
– integracja z Google Page Speed,
– test optymalizacji mobilnej Google.
Wszystkie zmiany i poprawki są wdrażane bezpośrednio w sklepie, więc po usunięciu aplikacji zachowana zostaje cała wykonana praca. Darmowa wersja narzędzia pozwala na 50 użyć.
5. SEO Products Optimizer
Rysunek 5 https://apps.shopify.com/products-seo-tags
Aplikacja SEO Product Optimizer ocenia SEO produktów sklepu za pomocą 3 emoji: zielonej uśmiechniętej (pozytywna ocena SEO), pomarańczowej neutralnej (informacja, że istnieją jeszcze elementy, które należy dopracować) oraz czerwonej smutnej (produkt kiepsko zoptymalizowany pod SEO). Narzędzie podpowiada, jakie czynności optymalizacyjne warto podjąć, by SEO produktów miało się lepiej. Są to np. uzupełnianie opisów ALT dla grafik, podpowiedź zalecanej długości tytułów, optymalizacja podstron pod frazy kluczowe.
Shopify umożliwia optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek, za pomocą darmowych aplikacji. Dzięki nim bardzo szybko dokonasz zmiany i aktualizacji danych SEO, wykryjesz i naprawisz problemy, dokonasz analizy słów kluczowych, optymalizacji obrazów i ich kompresji, wykonasz test optymalizacji mobilnej i wiele więcej. Aplikacje te są szybkie, bezpieczne i co najważniejsze – darmowe. Możliwe jest również poszerzenie darmowych wersji o dodatkowe, płatne opcje. Aplikacje Shopify będą niezwykle przydatne w codziennej pracy, jeśli prowadzisz sklep zbudowany na platformie Shopify.