
Jak wyróżnić stronę w wynikach wyszukiwania?
Widoczność witryny w wynikach wyszukiwania to niezwykle istotna kwestia. Ci, którzy mają świadomość, jaki wpływ ma pozycja strony internetowej w Google, starają się pozycjonować i optymalizować, aby zdobywała ona czołowe pozycje, które jak wiadomo – generują największy ruch użytkowników. Odpowiednia prezentacja strony w wynikach wyszukiwania pomoże przyciągnąć uwagę użytkowników, co przełoży się na większą liczbę kliknięć w linki prowadzące do naszej strony.
Czym jest współczynnik klikalności – CTR?
Click Through Rate to współczynnik, który pokazuje stosunek kliknięć do wyświetleń. Określany jest w skali procentowej. Im wyższy jest współczynnik klikalności, tym korzystniej dla strony internetowej. CTR informuje o tym, ilu użytkowników kliknęło daną pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Aktualny współczynnik klikalności dla konkretnej witryny można sprawdzić w narzędziu Google Search Console.
Rozkład liczby kliknięć na pierwszej stronie wyników wyszukiwania – badanie Sistrix
Według najnowszych badań opublikowanych przez Sistrix, średni współczynnik klikalności dla pierwszego wyniku organicznego w wyszukiwarce Google wynosi 28,5%. Specjaliści skupili się jedynie na pierwszej stronie wyszukiwań. Sistrix przeanalizował około 80 milionów słów kluczowych i miliardy wyników wyszukiwania, aby zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy wykorzystują SERP-y ( strony internetowe, wyświetlające wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce dla danych słów kluczowych). Badanie wykazało, że średni CTR gwałtownie spada w zależności od pozycji w wynikach wyszukiwania. Drugi i trzeci wynik mają odpowiednio współczynnik klikalności 15% i 11%. Nie dziwi więc fakt, że dla dziesiątej pozycji w wynikach wyszukiwania współczynnik klikalności wynosi 2,5%.
Jak wynika z badań największym czynnikiem wpływającym na CTR jest pozycja w SERP-ach. Warto więc zadbać o to, aby nasza witryna pojawiła się jak najwyżej w wynikach w wyszukiwania. Jeśli jednak strona nie zajmuje wysokiej pozycji w SERP-ach nadal jest możliwość przyciągnięcia szerszego grona odbiorców. Poniższe sposoby pomogą przykuć uwagę potencjalnych klientów i zachęcić ich do odwiedzenia naszej witryny.
Meta dane: meta title i meta description
Meta tytuł i meta opis
Czynnikami, które jako pierwsze zachęcają użytkownika do zajrzenia na stronę, są zdecydowanie meta tytuł i meta opis. Google wyświetla je na podstawie treści zamieszczonej na stronie internetowej oraz powiązaniu jej ze słowami kluczowymi, które wpisuje użytkownik. Warto zadbać więc o właściwą optymalizację meta tytułów i meta opisów.
Zauważono wzrost wskaźnika CTR dla stron, które posiadają zoptymalizowane pod kątem SEO opisy meta. Warto jednak wiedzieć, że znacznik meta description sam w sobie nie wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce , ale może skutkować polepszeniem wskaźnika CTR.
Długość meta danych wyświetlana w wynikach wyszukiwania
Długość meta tytułów mierzona jest w pikselach i obecnie wynosi 600 px. Parametr ten często się zmienia, dlatego warto śledzić na bieżąco doniesienia Google i monitorować jego wartość. 600 px to około 60-70 znaków ze spacjami. Nie ma jednak jednoznacznego przeliczenia znaków na piksele, ponieważ każdy z nich ma inną szerokość. Warto dobrze wykorzystywać dostępne miejsce na tytuł i opis konkretnymi informacjami. Uzupełniane ich jedynie minimalną liczbą znaków nie działa na korzyść strony.
Długość meta tittle i meta description szybko sprawdzisz w darmowym narzędziu: https://totheweb.com/learning_center/tool-test-google-title-meta-description-lengths/.
Słowa kluczowe w meta opisach
Google nie traktuje obecnie meta description jako czynnika rankingowego, jednak nikomu nie trzeba udowadniać, że strony, które w opisie zawierają odpowiednie frazy, na które pozycjonowana jest dana witryna, uznawane są przez użytkowników za bardziej trafne wyniki. Pogrubione hasła przyciągają uwagę i sprawiają, że skanujący wyniki wyszukiwania użytkownik, chętniej wybiera strony, które zawierają podświetlone fragmenty w opisach.
Upiększ swoje SERP-y z ikonami emoji
Meta opisy powinny być atrakcyjne nie tylko dla robotów Google, ale także dla użytkowników. W tym celu warto więc wykorzystać emoji, które skutecznie wyróżnią opis witryny wśród pozostałych SERP-ów. Można je umieszczać zarówno w tytułach, jak i opisach. Ikonki mogą zastąpić niektóre słowa – np. e-mail, telefon czy adres. Opisy z wykorzystaniem emoji mają szansę przyciągać większe grono użytkowników, a tak opisane strony – generować większy ruch.
Przykład umieszczenia emoji w opisie description:
Strona z bazą emoji: https://getemoji.com/
Jak inaczej wyróżnić się w meta description?
Poza emoji warto umieścić w meta description inne elementy, które również mają wpływ na klikalność. Są to kluczowe informacje, takie jak: darmowa wysyłka, długi okres gwarancyjny czy możliwość zwrotu zakupionego towaru. Użyteczne mogą okazać się wyrażenia, bezpośrednio odnoszące się do użytkownika i zachęcające do odwiedzenia strony, jak: “Sprawdż!” “Zobacz!”, itp.
Co się dzieje w przypadku braku meta description?
Jeśli w kodzie danej witryny nie znajdzie się meta opis, roboty Google same zaczerpną w jego miejsce dowolny fragment tekstu, zamieszczonego na stronie. W takim razie – po co tworzyć meta opis? Odpowiedź jest prosta. Losowy fragment tekstu zazwyczaj nie będzie na tyle wartościowy, aby zachęcał do odwiedzenia strony. Wyszukiwarki mogą również podmienić mało wartościowe opisy na fragmenty tekstu ze strony, jeśli uznają, że lepiej odpowiadają one zapytaniom.
Dane strukturalne
Wyniki wyszukiwania wzbogacone o zdjęcia, gwiazdki lub inne oznaczenia i informacje obok opisu są coraz częściej stosowane. Jak łatwo zgadnąć – na tle wyników konkurencyjnych dodają one atrakcyjności stronie. Mogą mieć znaczący wpływ na klikalność konkretnego linku.
Dane strukturalne ułatwiają wyszukiwarkom wykrycie, co zawiera dana witryna. Informacje te umieszcza się w kodzie strony za pomocą specjalnych oznaczeń.
Odpowiednio dopasowane i właściwie umieszczone dane strukturalne mają szansę przyciągnąć użytkowników, niezależnie od etapu decyzyjnego, na którym się znajdują. Warto mieć świadomość, że internauci poszukujący danego produktu początkowo nie szukają sklepów internetowych, ale portali z ich recenzjami i opiniami na ich temat. Jeśli jednak wyniki pokazują, że dany sklep udostępnia opinie swoich klientów – szansa na przyciągnięcie potencjalnego konsumenta wzrasta.
Jakie dane strukturalne warto wykorzystywać w e-commerce?
Zadaniem danych strukturalnych jest dostarczanie informacji, zarówno robotom skanującym wyszukiwarki, jak i użytkownikom. Podstawowe parametry to średnia ocena, liczba opinii, cena produktu. Dane strukturalne mogą również ukazywać autora publikacji i przedstawiać jego sylwetkę, określać stany magazynowe czy pokazywać miniaturę zdjęcia, co jest szczególnie ważne w przypadku przepisów kulinarnych.
Więcej informacji na temat wdrożeń danych strukturalnych uzyskać można z oficjalnej strony Google.
Istnieje również niezwykle przydatne narzędzie do testowania elementów rozszerzonych na stronie: https://search.google.com/test/rich-results
Kiedy wyświetlają się dane strukturalne?
Niestety dane strukturalne nie wyświetlają się za każdym razem. Dlaczego? Wyszukiwarki same decydują o tym, czy dane strukturalne są wartościowe dla użytkownika oraz czy odpowiadają jego zapytaniom. Są przypadki, że wyświetlanie niektórych informacji uzależnione jest od konkretnych fraz. Czy warto więc wdrażać dane strukturalne? Oczywiście. Pomimo braku gwarancji ich każdorazowego wyświetlenia, możliwość wyróżnienia strony w wynikach wyszukiwania jest tego warta.
Mapy Google
Profil w Google Moja Firma to jeden z ważniejszych elementów, niezwykle pomocnych przy promocji biznesu za pomocą Internetu. Dzięki niemu Google umieszcza wizytówkę firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania oraz Mapach Google. Wizytówka Google to także idealny sposób na uzupełnienie działań pozycjonowania i polepszenie wyników w organicznych wynikach wyszukiwania. Warto dodać również, że wizytówki często pojawiają się nad wynikami organicznymi, co może bezpośrednio przekładać się na sukces firmy.
Jak wyróżnić się w wynikach wyszukiwania za pomocą wizytówki Google?
Usługa Google Moja Firma jest całkowicie bezpłatna. Google nie pobiera żadnych opłat za założenie i utrzymanie konta.
Wizytówka Google to idealny sposób na wyróżnienie się spośród wyników wyszukiwania. Każdy zapewne chciałby, aby jego firma znalazła się na samej górze. Jak tego dokonać? Po pierwsze – warto zadbać o to, by w Google Moja Firma zostały uzupełnione wszystkie niezbędne informacje na temat firmy:
- nazwa firmy,
- godziny pracy,
- opis firmy,
- kategoria działalności.
Ważne są również atrakcyjne zdjęcia oraz opinie klientów. Warto wiedzieć, że kompletność danych jest niezwykle istotna dla algorytmu Google, który faworyzuje te wizytówki, które zostały dokładnie uzupełnione. Dzięki obecności firmy w wizytówkach Google użytkownicy będą mieli szansę z łatwością znaleźć Twoją firmę w wynikach wyszukiwania.
Aby dowiedzieć się więce na temat wizytówki Google, warto zapoznać z informacjami zamieszczonymi na stronie https://www.google.com/intl/pl_pl/business/.
Niezwykle istotną kwestią jest dbałość o aktualność danych. Zwróć uwagę na 3 najważniejsze pola w profilu firmowym. Po pierwsze – odpowiedzi na opinie klientów. Sprawią one, że klienci poczują się ważni. Po drugie – ważna jest aktualizacja godzin pracy firmy podczas świąt i specjalnych okazji. Dzięki temu unikniesz konfliktów, wynikających z nieprawidłowych danych zamieszczonych w wizytówce. Po trzecie – warto zaznajomić się z opcjami, które oferuje Google Moja Firma. Możesz dodawać materiały różnego rodzaju – wpisy, materiały tekstowe, wideo i zdjęcia i za ich pomocą przekazywać ważne informacje o firmie.
Direct Answear
Direct Answear, czyli tak zwana “pozycja 0” to funkcja, która umożliwia użytkownikowi uzyskanie bezpośredniej odpowiedzi na zadane w wyszukiwarce pytanie. Wyświetlając daną odpowiedź, Google korzysta z treści zamieszczonych na zaindeksowanych stronach internetowych. Direct Answear wyświetlają się nad wynikami organicznymi i umożliwiają szybkie uzyskanie odpowiedzi, bez konieczności odwiedzania strony. Nie jest oczywiście łatwo pojawić się na pozycji 0. Wiadomo jednak, że funkcjonalność direct answear to dodatkowe narzędzie promocji serwisów internetowych. Szczególne znaczenie ma wartość merytoryczna strony internetowej.
Wady i zalety tzw. zerowych wyników wyszukiwania
Direct Answear ma swoje wady i zalety. Pamiętajmy, że jest to funkcja stworzona dla użytkownika. Jej podstawową wadą jest oczywiście możliwość uzyskania w pełni satysfakcjonującej odpowiedzi bez konieczności przejścia na stronę. Jeśli jednak internaucie spodoba się owa treść, a poszukuje on większej ilości informacji na dany temat, jest szansa, że kliknie link i wejdzie na stronę.
Ogromną zaletą Direct Answear natomiast jest to, że Twoja strona nie musi znajdować się na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania, aby pochodzące z niej treści mogły zostać umieszczone w direct boxie. Dokładny algorytm, który wybiera odpowiedzi, nie jest do końca znany. Wiadomo jednak, że frazy tworzone pod wyszukiwarkę mogą mieć w tym przypadku jedynie częściowe znaczenie.
Jak osiągnąć “pozycję 0”?
Po pierwsze – warto przygotować unikalną odpowiedź na pytania rozpoczynające się od zwrotów: “co to jest?”, “jak wykonać?”, “jak ugotować?”, “kiedy?”, “dlaczego?”, “gdzie?”. Kolejno – umieszczamy kilka zdań w formie regułki, które będą odpowiedzią na zadane pytanie.
Kolejna ważna rzecz to odpowiednia optymalizacja adresu URL. Powinien on zawierać słowa kluczowe oraz nie być za długi.
Niezwykle ważna jest również dbałość o aktualne, angażujące i istotne dla użytkowników treści umieszczane na stronie. Pomoże to również zmniejszyć współczynnik odrzuceń.
Zaleca się również używania jak najbardziej konkretnych fraz kluczowych podczas tworzenia tekstów. Ogólne słowa, takie jak “przepisy” czy “potrawy” warto zamienić na “zupa krem z pomidorów”, “makaron ze szpinakiem”. Należy unikać uogólnień i starać się, aby treści na stronie były jak najbardziej precyzyjne.
Treści wysokiej jakości, zamieszczane na stronie mogą nie tylko zapewniać miejsce w Direct Answear, ale także przynosić długofalowe korzyści dla serwisu. Jak wiadomo, Google ceni sobie teksty wartościowe i poprawne merytorycznie, które mają wartość użytkową dla internautów. Warto więc śledzić rozwój funkcji Direct Answear, ponieważ będą się one zmieniać pod kątem reakcji użytkowników.
Podsumowanie
Pozycjonowanie to nic innego jak dążenie do umieszczenia strony na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto jednak mieć świadomość, że nawet pierwsza pozycja nie musi gwarantować zwiększenia ruchu organicznego. Jeśli konkurencyjne strony wyróżniają się w SERP-ach, to właśnie one mogą generować największy ruch, mimo niższej pozycji. Warto więc skupić się na wyróżnieniu witryny za pomocą dostępnych elementów. Meta dane, recenzje, oceny, widoczne ceny czy stany magazynowe mogą skutecznie skłaniać internautów do odwiedzenia danej strony. Pomóc może w tym również opisana powyżej wizytówka Google, za pomocą której dostarczysz potencjalnym klientom najpotrzebniejszych informacji o produktach lub oferowanych usługach.