
Na czym polega Nofollow Update z marca 2020?
Aktualizacja algorytmu Nofollow, która została oficjalnie wprowadzona w marcu, doprowadzi do zmian w sposobie indeksowania linków nofollow przez Google. Jest to istotna zmiana w sposobie, w jaki Google traktuje linki nofollow. Do tej pory Googlebot zawsze przestrzegał atrybutu linku i nie poruszał się po nim oraz nie indeksował strony, do której prowadzi link.
Nowe zasady dotyczące linków nofollow
Od marca Google zmienił sposób, w jaki traktuje atrybut nofollow. Od teraz roboty Googla poruszają się po odnośnikach nofollow, a także stosowane są jako wskazówka do indeksowania podstron serwisu. Głównym powodem, dla którego Google zdecydowało się na taką zmianę jest to, że poprzez stosowanie się do właściwości atrybutów nofollow, tracili cenne informacje, które zawierają te linki. Jeśli potraktują je jako podpowiedź, będą mogli wykorzystać kontekst linku do ulepszenia wyników wyszukiwań poprzez pogłębienie zrozumienia anchor textów w odniesieniu do strony, do której prowadzi link. Oto fragment oświadczenia Google:
Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2019/09/evolving-nofollow-new-ways-to-identify.html
Poprawne blokowanie wybranych podstron przed Googlebotem
Istnieją przypadki, że atrybut nofollow jest stosowany w celu blokowania robotów Google przed podążaniem za linkiem oraz indeksowaniem strony. Od marca jednak „nofollow” już przed tym nie chroni. Poprawną praktyką w takich sytuacjach jest używanie tagu noindex. Warto stosować na podstronach takich, jak: formularze logowania, koszyk, wyniki wyszukiwania z wewnętrznej wyszukiwarki.
Czy od teraz linki nofollow staną się czynnikiem rankingowym?
Google poinformowało także, że przychodzące linki nofollow mogą być traktowane jako wskazówka dla ich algorytmów. Zaznaczyli też, że nie będzie to miało wielkiego wpływu na ranking stron. W branży SEO podejrzewa się, iż linki nofollow mogą jednak oddziaływać na ranking. Wpływ na ranking może też zależeć od tego, jakie strony Google zdecyduje się indeksować.
Jak na aktualizacje powinni zareagować właściciele sklepów internetowych?
Zalecamy przeanalizować wszystkie linki nofollow na podstronach serwisu. Być może część z nich została oznaczona atrybutem nofollow w celu zablokowania indeksacji. Od teraz jednak to nie będzie przed nią chronić. Warto więc zweryfikować czy w przypadku niektórych tych adresów dobrym rozwiązaniem będzie oznaczenie ich tagami noindex.
Przeczytaj również o wcześniejszych zmianach algorytmu:
Aktualizacja głównego algorytmu Google rozpoczęta – Czerwiec 2019
Chcesz aby Twój sklep był “na czasie” z wszystkimi zmianami Google? Zapewnimy to usłudze pozycjonowania e-commerce, o której przeczytasz tutaj.