Pełny Mobile First Index. Od września 2020 tylko strony mobilne

Google wystosowało oświadczenie, które dotyczy nowych zasad indeksowania stron. Jak wynika z danych Google – 70% stron nadaje się idealnie do indeksowania na urządzeniach mobilnych. Podanie konkretnej daty wprowadzenia zmian indeksowania ma zmotywować tych, którzy do tej pory nie zdecydowali się na dostosowanie strony do wersji mobilnej. W tym wypadku – po wprowadzeniu zapowiadanych przez Google zmian, pozycja takiej witryny w wynikach wyszukiwania może znacznie się obniżyć.

 

Co to jest Mobile First Index?

Mobile First Index to mobilny indeks stron internetowych, który Google zaczęło wdrażać już od 2016 roku. Zakłada indeksowanie nie tylko stron desktopowych, ale głównie ich wersję mobilne. Dzięki aktualizacji algorytmu, obniży się ranking stron niedostosowanych do urządzeń mobilnych. Większa inwestycja w wersję mobilną – to większa korzyść dla właściciela strony, widoczna w pozycjach strony w wynikach wyszukiwania.

 

Na oficjalnym blogu Google, czytamy taką informację na temat Mobile First Index:

 

“Indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych oznacza, że na potrzeby indeksowania treści i sporządzania rankingów Google będzie korzystać przede wszystkim z mobilnej wersji strony. Dotychczas w indeksie podczas ocenienia trafności strony względem zapytania użytkownika była używana wersja komputerowa. Obecnie większość użytkowników korzysta z Google na urządzeniach mobilnych, więc indeks będzie używał głównie mobilnej wersji zawartości strony. Nie tworzymy oddzielnego indeksu zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych – nadal mamy tylko jeden indeks.”

 

Od wprowadzenia pierwszego indeksowania mobilnego minęło 5 lat, oraz 3 lata od pierwszego uruchomienia Mobile First Index. Na naszych oczach dokonuje się ewolucja internetowa – z wersji stacjonarnej do mobilnej. Warto w tym miejscu wspomnieć także o aktualizacji “June 2019 Core Update”, po wprowadzeniu której koncern Google zaczął przykładać większą wagę do mobilnych wersji stron internetowych.

 

W 2018 roku liczba osób przeglądających Internet na urządzeniach mobilnych (głównie smartfonach) przewyższyła użytkowników urządzeń stacjonarnych. Webdesignerzy oraz właściciele serwisów dokładają wszelkich starań, by jak najszybciej uruchomić mobilne wersje stron internetowych lub podejmują próby przebudowy serwisów, by były one w pełni przyjazne urządzeniom mobilnym. Google wdraża zmiany stopniowo, by wszyscy mogli się na nie odpowiednio przygotować. Większość stron ma już swoją wersję na telefon. Ci, którzy nie są jeszcze do tego przygotowani, powinni postarać się dostosować swoje strony jak najszybciej, by nie stracić pozycji w wyszukiwarce.

 

Mobile First Index – co zmieni się od września 2020?

Co dokładnie zmieni się w sposobie indeksowania stron? Na blogu Google czytamy:

 

“Przy całkowitym przejściu na indexowanie mobilne, automatycznie nastąpi wzrost wartości indeksowania Googlebota mobilnego. Ponadto automatycznie zaktualizujemy nasz indeks po to, aby był zgodny z mobilną wersja twojej domeny. W zależności od domeny, taka zmiana może zająć trochę czasu. Następnie, od czasu do czasu będziemy indeksować stronę przy wykorzystaniu tradycyjnego stacjonarnego Googlebota. Aczkolwiek w zdecydowanej większości, indeksowanie będzie wykonywane poprzez naszego smartfonowego klienta.”

 

Oficjalne informacje podane przez Google zakładają, że domeny będą sprawdzane głównie przez mobilnego bota, który oceni witrynę pod kątem wyświetlania się jej na urządzeniach mobilnych. Będzie to znacząca zmiana. Jeśli na urządzeniu mobilnym pojawią się błędy, jej ocena będzie niekorzystna dla pozycji w wynikach wyszukiwania. Przygotuj się na zmiany – sprawdź, czy twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych.

 

Jak sprawdzić czy moja strona jest już indeksowana przez boty mobilne?

Przystosowując się do wprowadzanych zmian, w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy strona jest wyświetlana odpowiednio na urządzeniach mobilnych. Jeśli pojawiają się błędy, należy niezwłocznie przystąpić do poprawek lub w razie potrzeby przygotowania od podstaw strony przyjaznej smartphonom.

 

Obecnie mamy możliwość sprawdzenia indeksowania na urządzeniach mobilnych dla wszystkich stron w Google Search Console na kilka sposobów. Status witryny możemy określić w zakładce ‘Ustawienia’ (settings page):

 


 
Indeksowanie witryny możemy również sprawdzić w opcjach ‘Sprawdzanie adresu URL’, gdzie możemy sprawdzić dany adres w kontekście jego ostatniego indeksowania:
 

 

Błędy wersji mobilnej – na co zwracać uwagę?

Sprawdź, czy treść wyświetlana mobilnie odpowiada tej na stronie stacjonarnej, oraz czy użytkownik ma możliwość swobodnego przejścia na wszystkie podstrony witryny. Zwróć uwagę również na zdjęcia, filmy i linki. Zbadaj czy wyświetlane metadane, takie jak: tytuły, opisy oraz dane strukturalnych są takie same. Istotna jest także weryfikacja wyskakujących okienek pop-up. Ważne, by nie zasłaniały ekranu oraz by potencjalny klient mógł je z łatwością wyłączyć. Zadbaj także o szybkość ładowania się strony mobilnej – jeśli domena wyświetla się wolno, zniecierpliwiony użytkownik może zrezygnować z dalszego jej używania.

 

Zapoznaj się także z radami UX Designera, które zamieściliśmy w artykule:

  • https://brandactive.pl/mobile-first-nowoczesne-oblicze-projektowania-sklepow-online/
  •  

    W Google Search Console, możemy sprawdzić, czy dana podstrona jest dopasowana do urządzeń mobilnych.
     


    Ewentualne błędy wersji mobilnej również sprawdzisz w narzędziu Google Search Console w zakładce Ulepszenia -> Obsługa na urządzeniach mobilnych:

     

     

    Co oznaczają wprowadzone zmiany dla właścicieli sklepów internetowych?

    Obecnie na urządzeniach mobilnych wysoko rankowały jeszcze strony, których wersje kompletnie nie były przystosowane do urządzeń mobilnych. Dzieje się to coraz rzadziej, bo jednak większość stron jest już indeksowana przez boty smartphonowe. Natomiast od września 2020 wszystkie strony będą indeksowane wyłącznie przez bota odwiedzającego mobilne wersje stron.

     

    Jeżeli Twoja witryna nie została jeszcze dostosowana do urządzeń mobilnych – pośpiesz się. W przeciwnym wypadku, po wprowadzeniu zmian – Twoja strona może znacznie ucierpieć. W przypadku sklepu internetowego będzie to oznaczało obniżenie lub zaprzestanie generowania ruchu organicznego ze strony potencjalnych klientów.

    W Brand Active na stanowisku Specjalista SEO. Na co dzień opiekuje się projektami SEO, przygotowuje analizy i rekomendacje związane z optymalizacją stron klientów oraz monitoruje prowadzone działania.

    Chcesz pracować z doświadczonymi specjalistami?

    Porozmawiajmy o naszych rozwiązaniach dla Twojego biznesu.

    Skontaktuj się z nami

    Polecane wpisy

    340 mln USD na reklamy Google Ads dla małych i średnich firm

    Google premiuje aktywnych reklamodawców W ramach akcji walki z koronawirusem Google przekaże w sumie 340 milionów USD wszystkim małym i średnim firmom, którzy aktywnie korzystali z konta Google Ads w ciągu ostatniego roku. Dzięki dodatkowym środkom na kampanie w Google firmy będą mogły zmniejszyć koszty utrzymywania.
    24.04.2020
    Czytaj więcej Strzałka

    Rozpoczęliśmy certyfikację w Shopify

    Jako Partner Shopify stale rozwijamy swoje umiejętności, czego przykładem jest zapoczątkowane w marcu pozyskiwanie certyfikatów Partner Academy, których na naszym koncie mamy już cztery. Kolejny poziom kwalifikacji i rozwoju, zdobywając certyfikat Business Fundamentals, osiągnęli Zofia Komada i Piotr Znamirowski, E-commerce Managerowie w Brand Active. Uzyskany certyfikat..
    10.04.2020
    Czytaj więcej Strzałka

    Dodaj komentarz