Quick.Cart czy Shoper – opinie. Na co zwrócić uwagę wybierając sklep internetowy.

A więc jesteś przedsiębiorcą, który zamierza rozpocząć sprzedaż w internecie. Świetnie! Sprzedaż internetowa w Polsce dynamicznie się rozwija i z pewnością znajdzie się miejsce dla Twojego sklepu. Trudno o lepszy moment na inwestycję w e-commerce, ponieważ:

  • wciąż rośnie liczba potencjalnych klientów,
  • zwiększa się wartość zakupów realizowanych przez internet,
  • mamy dostęp do wielu kanałów komunikacji z potencjalnymi klientami. Promowanie sklepu nigdy nie było łatwiejsze,
  • powstają coraz skuteczniejsze narzędzia do promocji i pozyskiwania klientów,
  • mamy możliwość precyzyjnego targetowania reklam, przez co koszt pozyskania klienta spada.

Na naszym rynku mamy dostęp do wielu systemów do prowadzenia sprzedaży internetowej i warto wybrać mądrze, by nie narazić się na późniejsze koszty, które mogą okazać dla małej firmy za duże do udźwignięcia.

Porównajmy najważniejsze wady i zalety dwóch popularnych systemów e-commerce Quick.Cart i Shoper, które według opinii wielu internautów polecane są jako najlepszy wybór na start.

Koszty wdrożenia sklepu internetowego

Quick.cart w podstawowej wersji jest darmowy, jest to jednak bardzo okrojona wersja, która nie zawiera wielu niezbędnych funkcji (jak np. płatności elektroniczne) i bardzo szybko może się okazać, że potrzeba zakupić wersję rozszerzoną, która kosztuje 890 zł netto (jednorazowo), zatem w dalszej części porównania weźmiemy pod uwagę wersję płatną Quick.Cart.Ext

Quick.Cart.Ext to oprogramowanie, które samodzielnie instalujemy na własnym serwerze. Potrzebny jest zatem hosting spełniający określone wymagania stawiane przez sklep. Dedykowany hosting dla tego narzędzia, to wydatek ok. 300 zł netto rocznie.
Instalację i konfigurację sklepu można przeprowadzić samodzielnie, jednak będąc laikiem w dziedzinie zagadnień sieciowych lub bez znajomości podstaw PHP można napotkać na przeszkody, tj. albo nie wszystko będzie działać jak należy (np. przekierowania, certyfikat bezpieczeństwa, zabezpieczenia itp.) albo coś nie będzie będzie działać w ogóle. Problemy pomoże rozwiązać pomoc techniczna wydawcy lub społeczność użytkowników systemu na forum (będzie Cię to kosztować czas), albo programista, który usługę z pewnością wyceni.

Sklep już działa, jednak dostępne podstawowe szablony graficzne raczej nie spełnią Twoich oczekiwań, wyglądają jak sprzed 10 lat. Twój sklep nie wzbudza zaufania i daleko mu do konkurencji. Jest na to rada, można skorzystać z usług firm oferujących zaprojektowanie i wdrożenie grafiki pod indywidualne wymagania klienta. Ile to kosztuje? Nie ma górnej granicy, jednak za dolną warto przyjąć kwotę min. 1500 zł netto, a i to może okazać się niewystarczające, by stworzyć projekt nadążający za obecnymi trendami.

Zatem masz już działający sklep z fajną grafiką, ale co będzie, gdy pojawią się problemy techniczne, których rozwiązanie przekracza Twoje możliwości, np. niedziałające wtyczki, błędnie wyświetlające się elementy graficzne, problemy z instalacją i konfiguracją dodatków, komunikaty o błędach? Uporanie się z tym wymaga wsparcia technicznego, które w rozliczeniu abonamentowym będzie Cię kosztować (w zależności od potrzeb) min.150 zł miesięcznie lub będzie rozliczane za usługę, co prawdopodobnie wygeneruje dużo większe koszty. Jak szybko Twoja pomoc techniczna zareaguje i rozwiąże problem?

Zupełnie inaczej to wygląda w przypadku Shopera. System ten działa w modelu SaaS, to znaczy, że płacisz za dostęp do w pełni funkcjonalnej usługi. Instalacja, zabezpieczenia, hosting, wdrożenia nowych funkcjonalności, aktualizacje i backupy nie zaprzątają Ci głowy, ponieważ wszystko to jest wliczone w cenę miesięcznego abonamentu i nie wymaga Twojej ingerencji. Najtańszy abonament kosztuje 72 zł netto mies. (864 zł netto rocznie). Podobnie jak w przypadku Quick.Cart warto jednak skorzystać z trochę droższej wersji, zawierającej przydatne dodatki. Cena pakietu Platynowego to 108 zł netto mies. (1296 zł netto rocznie). Na szczęście łatwo trafić na promocję, w której pierwszy rok korzystania ze sklepu będzie tańszy niemal o 70%.

W Shoperze otrzymujemy podstawowy, responsywny szablon graficzny, który jest bardzo dobrze zaprojektowany pod względem użyteczności (klienci nie będą mieć problemów z dokonaniem zakupu w Twoim sklepie) jednak jest on zaprojektowany w sposób minimalistyczny, tj. ilość elementów graficznych jest ograniczona do minimum. Dostępne są jednak płatne szablony RWD w cenie 399 zł netto, różniące się między sobą układem i zawartością grafiki.
Po zakupie takiego szablonu należy przygotować własny zestaw bannerów. Można pokusić się o samodzielne ich przygotowanie (za pomocą internetowych narzędzi do edycji grafiki) lub zlecić grafikowi, co może kosztować np. 300 zł. Podmiana bannerów jest łatwa i odbywa się za pomocą kilku kliknięć w panelu administracyjnym.

Podsumowanie kosztów wdrożenia sklepu

Przykładowa kalkulacja może wyglądać następująco:

*Cena zakupu licencji na pierwszy rok z dnia: 12.09.2017
**Zakup szablonu RWD 399 zł netto + zestaw grafik 300 zł netto)

Bezpieczeństwo i wsparcie techniczne

Jeśli sklep internetowy stanowi podstawę Twojego biznesu, to trudno przecenić kwestie bezpieczeństwa oraz wsparcia technicznego. Nie może zdarzyć się sytuacja, gdy przez awarię serwera, czy niedziałającą funkcjonalność Twoi klienci przejdą do konkurencji, a Ty nic nie możesz z tym zrobić. Czy ktoś zrekompensuje Ci poniesione straty?

Usługa w modelu SaaS, którą oferuje Shoper jest najpewniejszym rozwiązaniem, gdy bierzemy pod uwagę zabezpieczenia dostępu, bezpieczeństwo transakcji i danych klientów, poprawność działania wtyczek i szablonów oraz stabilności serwerów. Za to wszystko odpowiada jeden podmiot – Shoper.

W przypadku Quick.Cart ta odpowiedzialność spoczywa na kilku podmiotach, przez co czynników ryzyka jest więcej. Bezpieczeństwo systemu spoczywa na autorach sklepu (wydawane są aktualizacje) oraz na Tobie (trzeba je instalować ręcznie), za wtyczki rozszerzające funkcjonalność odpowiadają ich autorzy, za szybkość i stabilność serwera odpowiada dostawca hostingu, a za identyfikację problemów i sprawne ich rozwiązywanie – Twoje wsparcie techniczne (o ile zdecydowałeś się na taką usługę).

Jeśli wprowadzasz jakieś modyfikacje w swoim sklepie Quick.Cart.Ext i nie zadbasz przy okazji o regularne tworzenie kopii zapasowych, to w przypadku pojawienia problemów z funkcjonowaniem sklepu, nie będziesz mieć możliwości przywrócenia go do stanu sprzed zmian.

W Shoperze ten problem nie występuje, ponieważ rozwojem funkcjonalności i aktualizacją systemu zajmuje Dział Rozwoju Oprogramowania, a kopie zapasowe Twojego sklepu są tworzone automatycznie, każdego dnia.

Dostępność usługi jest dla dostawców oprogramowania w modelu SaaS strategicznym aspektem ich działalności. Gdyby zdarzyła się poważna awaria i dostęp do panelu administracyjnego sklepu został zablokowany, to problem ten dotyczyć będzie prawdopodobnie wielu klientów korzystających z usługi, dlatego podejmowane są wszelkie działania, by do takich awarii nie dopuścić.

Zarówno Quick.Cart jak i Shoper zapewniają telefoniczne i mailowe wsparcie techniczne, jednak w przypadku tego pierwszego trwa ono przez 6 miesięcy od zakupu, natomiast w przypadku Shopera jest ono gwarantowane przez cały okres trwania współpracy.

Obie firmy udostępniają forum, na którym można znaleźć wiele cennych wskazówek i informacji na temat działania sklepów oraz sposoby rozwiązywania ewentualnych problemów.

Funkcjonalności i integracje

Oba sklepy zapewniają długą listę funkcjonalności niezbędnych do prowadzenia sprzedaży online, jednak ich dystrybucja różni się nieznacznie.

W Quick.Cart.Ext po instalacji mamy kilka najpotrzebniejszych funkcjonalności, a pozostałe, dostępne są jako bezpłatne rozszerzenia do samodzielnej instalacji. Baza rozszerzeń jest bardzo bogata, co stanowi zaletę dla osób doświadczonych w handlu internetowym, jednak dla początkującego sprzedawcy wybór, instalacja i konfiguracja poszczególnych dodatków może stanowić nie lada wyzwanie.

Shoper, nawet w najtańszym pakiecie posiada bardzo bogaty zestaw funkcjonalności. Dla początkującego sprzedawcy ilość pozycji w menu i przycisków może być przytłaczająca, jednak szybko okazuje się, że są to bardzo ważne funkcje, bez których trudno skutecznie walczyć o klientów. Na szczęście niemal do każdej z nich przypisana jest pomoc w postaci poradnika oraz materiału video, który bardzo dokładnie wyjaśnia do czego służą dostępne opcje oraz jak optymalnie z nich korzystać.

W Shoperze także dostępne są rozszerzenia (aplikacje) i w zdecydowanej większości są płatne. Korzystanie z nich nie jest niezbędne, jednak znacznie przyspiesza realizację niektórych zadań związanych z obsługą zamówień lub poprawia wyniki sprzedaży.

Aplikacje pozwalają między innymi na:

  • integrację z systemami partnerów biznesowych (np. kurierów, hurtowni, systemów sprzedażowo-magazynowych),
  • wsparcie sprzedaży (tworzenie aukcji Allegro, aktualizację oferty na Ceneo, tworzenie sklepu na Facebooku),
  • rozszerzenie funkcjonalności sklepu (kategorie w formie obrazków, wysuwany formularz).

 

Odpłatność za rozszerzenia może na początku działalności sklepu stanowić barierę finansową zwłaszcza, gdy chce się korzystać z kilku płatnych wtyczek jednocześnie, z drugiej strony, wydawcy rozszerzeń są zobowiązani do ich aktualizacji i błyskawicznej naprawy w przypadku wystąpienia błędów, dzięki temu masz pewność, że nie zostaniesz bez pomocy.

SEO

Bardzo istotną kwestią w prowadzeniu sprzedaży online jest optymalizacja sklepu pod kątem wyszukiwarki Google. Dobrze jest gdy sklep zapewnia dużą kontrolę nad ustawieniami SEO, ponieważ bez tego, nawet bardzo duże nakłady poniesione na pozycjonowanie, czy płatne reklamy Google AdWords nie dadzą spodziewanych efektów.

Zarówno Quick.Cart.Ext jak i Shoper dają użytkownikowi dużą kontrolę nad podstawowymi tagami opisującymi każdą podstronę, jednak w Shoperze uzupełnianie Meta Tagów realizowane jest automatycznie, co pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu. W Quick.Cart.Ext musisz pamiętać, aby każdą nową podstronę opisać wypełniając pola w zakładce SEO, a może być to trudne, gdy zaimportujesz do swojego sklepu kilka tysięcy produktów.

Twoja subiektywna opinia – Shoper czy Quick.Cart?

Klienci kupują oczami – w tym powiedzeniu jest dużo prawdy, ponieważ bardzo często to emocje i pierwsze wrażenie decyduje, czy klient kupi w Twoim sklepie, czy “rozejrzy się jeszcze”.

Oba sklepy mają podobną listę funkcjonalności, ale przed dokonaniem wyboru powinieneś sprawdzić, czy dane narzędzie Ci się podoba i jak Ci się na nim pracuje. Od tego w dużej mierze zależeć będzie efektywność Twojej pracy.

Ocena z punktu widzenia administratora.

Warto poświęcić kilka godzin i zapoznać się z panelem administracyjnym obu systemów
Demo Quick.cart
Shoper – 14 dniowy trial

W ramach testu warto zrealizować kilka podstawowych zadań, takich jak: przygotowanie drzewa kategorii, realizacja zamówienia, dodanie produktu, konfiguracja atrybutów i cech produktu, skonfigurowanie promocji, edycja opisu produktu i kategorii, analiza raportów sprzedaży itp.
Są to podstawowe zadania, realizowane każdego dnia dlatego warto przekonać się, czy nie będą sprawiać Ci trudności.

Ocena z punktu widzenia klienta

Wejdź w rolę klienta i oceń na własne oczy wygląd oraz proces zakupowy w kilku sklepach zrealizowanych na Quick.cart.Ext i Shoper.

1. Znajdź wybrany produkt za pomocą menu.
2. Znajdź ten sam produkt za pomocą wyszukiwarki
3. Przeczytaj jego pełny opis.
4. Dodaj kilka produktów (z różnych kategorii) do koszyka.
5. Edytuj zawartość koszyka (usuń lub zmień ilość produktów w koszyku).
6. Przejdź do formularza zakupu.
7. Odnajdź dane kontaktowe.

Powtórz to wszystko na urządzeniu mobilnym (smartfonie lub tablecie)

Jeśli po przetestowaniu kilku sklepów z pomocą powyższej listy stwierdzisz, że miałeś problemy z zakupem, czegoś brakowało lub coś było nieintuicyjne, to podobne problemy mogą napotkać klienci w Twoim sklepie.

Jeśli nadal będziesz mieć wątpliwości, zadzwoń do właścicieli kilku sklepów i zapytaj o wady i zalety systemu, na którym pracują, ich opinia będzie wiarygodna.

Podsumowanie – sklep internetowy Quick.Cart czy Shoper

Sklep idealny nie istnieje. Można oczywiście zdecydować się na napisanie autorskiego oprogramowania, czy dedykowanych funkcjonalności, jednak wiąże się to z ogromnymi inwestycjami, na które mikroprzedsiębiorców najczęściej nie stać. Dla właściciela sklepu, który każdą złotówkę przed wydaniem ogłada dwa razy, wybór właściwego narzędzia do prowadzenia sprzedaży internetowej to decyzja strategiczna, od której może zależeć sukces lub porażka biznesu.

Quick.Cart kusi darmowym sklepem, jednak w większości przypadków wybór tej wersji szybko okaże się niewystarczający. Shoper z płatnymi aplikacjami kosztuje niemało, jednak cena zawiera nie tylko funkcjonalne narzędzie, ale również bezpieczeństwo i komfort nie martwienia się o skomplikowane sprawy techniczne.

Zanim podejmiesz decyzję o wyborze sklepu, sprawdź też, który z nich zapewnia integrację ze wszystkimi systemami zewnętrznymi, z których będziesz korzystać: kurier, płatności elektroniczne, hurtownia, system księgowo – magazynowy, system do fakturowania, aukcje itp. Pozwoli Ci to zaoszczędzić mnóstwo czasu, a czas to pieniądz.

Jeśli powyższy tekst nie rozwiał wszystkich Twoich wątpliwości, skontaktuj się z nami (niezobowiązująco), a my postaramy się pomóc Ci dokonać właściwego wyboru.

Piotr Chrzan
Frontend Developer, miłośnik nowych technologii. Na co dzień zajmuje się wdrażaniem stron i sklepów internetowych.

Chcesz pracować z doświadczonymi specjalistami?

Porozmawiajmy o naszych rozwiązaniach dla Twojego biznesu.

Skontaktuj się z nami

Polecane wpisy

Abonament na wsparcie sprzedaży – 6 powodów, dla których warto skorzystać

Wielu e-sprzedawców wychodzi z założenia, że skoro sklep sprzedaje i przynosi zysk, to jest dobrze i nie trzeba nic zmieniać. Niestety, często bywa tak, że miesiące mijają, a zyski spadają. Promocje cenowe chwilowo ratują sytuację, ale w końcu i to nie wystarcza i biznes ląduje pod
19.12.2017
Czytaj więcej Strzałka

Jak napisać serię opisów produktowych dobrych dla klienta i SEO?

Opis produktu, który skutecznie sprzedaje, to marzenie każdego sprzedawcy. Jet to również doskonały czynnik, jeśli weźmiemy pod uwagę pozycjonowanie e-commerce. Przygotowanie takiego opisu nie jest szczególnie trudne, trzeba znać swój asortyment, zapoznać się z poradami dostępnymi w internecie i sklecić kilka zdań, które stworzą logiczną całość.
7.08.2017
Czytaj więcej Strzałka

Dodaj komentarz