Sprzedaż za granicę – jak się do niej dobrze przygotować?

Coraz więcej polskich przedsiębiorców decyduje się na sprzedaż za granicę naszego rodzimego rynku. Jak wynika z raportu „Wyzwania e-commerce”(stworzonego przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy, Millward Brown, 2018 r.) 65% polskich firm eCommerce działa na rynkach zagranicznych:

    • 58% Europa zachodnia i środkowa
    • 26% Europa wschodnia
    • 9% Azja
    • 6% Stany Zjednoczone

Jeśli prowadzisz swój biznes online i chcesz dołączyć do grona przedsiębiorców prowadzących sprzedaż internetową za granicą, to zapoznaj się z 4 kwestiami, o których koniecznie musisz pamiętać!

     

    Sprzedaż internetowa za granicę – zacznij od analizy

    Najważniejszy jest pierwszy krok, który wykonasz. Warto się do niego sumiennie przygotować! Kluczowe jest przeprowadzenie analizy, w skład której wchodzić będzie badanie rynku, branży, potencjału sprzedażowego, ale również uwarunkowań kulturalnych. Dobrze przeprowadzona analiza pozwoli odpowiedzieć na pytanie, czy Twój produkt jest na tyle konkurencyjny, że jego sprzedaż za granicę będzie dla Ciebie opłacalna. Nieraz z takiego badania można dowiedzieć się wielu interesujących i zaskakujących kwestii, a w efekcie finalnym nieraz przeprojektować całościowo biznesową wizję. Polecam zwrócić szczególną uwagę na aspekt konkurencyjności, który pozwoli na oszacowanie, czy wprowadzenie Twojego produkty będzie opłacalne.
     

    Nowy rynek, nowe prawo?

    Nie od dziś wiadomo, że jedną z głównych barier wejścia na rynki zagraniczne jest obawa przed zawiłymi aspektami prawnymi. Z całą pewnością jest to kwestia bardzo istotna. Dla przykładu warto wspomnieć chociażby o nowych regulacjach prawnych w Niemczech, które obowiązują od stycznia bieżącego roku, o których więcej można przeczytać w naszym artykule.
    Nieznajomość prawa nie zwalnia z odpowiedzialności jaka wynika z jego nieprzestrzegania, dlatego warto wkraczając na nowy rynek zaznajomić się z ogólnymi przepisami lub skonsultować temat z prawnikiem, który specjalizuje się w handlu zagranicznym. Należy wziąć pod uwagę takie zmienne jak m.in.:

          • stawki podatku
          • przepisy regulujące poszczególne branże

    Strategia – klucz do sukcesu

    Masz opracowaną analizę, zbadałeś rynek, zapoznałeś się z przepisami prawnymi – czas najwyższy na opracowanie optymalnej strategii. Zawierać ona powinna nie tylko informacje marketingowe (m.in. o działaniach reklamowych, które chcesz podjąć), ale również uwzględniać kwestie logistyczne. Wielu przedsiębiorców dostrzega w swoich produktach sprzedażowy potencjał, ale obawia się, że cały proces wysyłki znacząco obniży ostateczny zysk. Wyzwaniem jest również całościowe wdrożenie łańcucha logistycznego tak, by z jednej strony maksymalnie odciążyć przedsiębiorcę, a z drugiej strony mieć pewność, że paczka bez szwanku dotrze do zagranicznego klienta. Dlatego tak istotne jest zapoznanie się z ofertami kilku/ kilkunastu dostawców usług kurierskich.
     
    Stworzenie strategii jest niezwykle istotne, ponieważ określi główne cele i milowe kroki.
     

    Nowy rynek – nowe możliwości

    Dzięki ekspansji e-commerce na rynki zagraniczne (przeprowadzonej w sposób przemyślany!) zyskujesz nie tylko nowych klientów, ale tym samym międzynarodową sieć kontaktów oraz partnerów o zasięgach przewyższających te osiągane w Polsce.
     
    Nowy rynek otwiera nowe możliwości i olbrzymi potencjał nie tylko sprzedażowy. Za granicą niezwykle popularne są targi dla przedsiębiorców organizowane na wysoką skalę, panele dyskusyjne i imprezy dedykowane stricte e- sprzedawcom. Otwarcie się na zagraniczne rynki to również szansa na nawiązanie nowych kontaktów B2B i zdobywanie inwestorów.
     
    Sprzedaż internetowa za granicę daje potencjał, ale kluczowe jest działanie w sposób zaplanowany, ale przy okazji elastyczny. Kluczem do sukcesu jest analiza i strategia, dzięki której systematycznie dąży się do wyznaczonych w e-biznesie celów.
     

    Chcesz być na bierząco? Zapisz się do naszego newslettera

    Zapis

    Zofia Komada
    Head of Sales w Brand Active. Związana z branżą eCommerce od 7 lat, doradza klientom zagranicznym i polskim w doborze systemu sklepu internetowego. Prowadzi konsultacje w obrębie Shopify Plus, prezentując możliwości platformy, jej mocne strony, przewagi konkurencyjne, ale również ograniczenia. Koordynowała działania wdrożeniowe i marketingowe m.in. w projektach Decathlon, Klinika La Perla, Lestello, Manufaktura w Bolesławcu czy Viola Hair Extensions.

    Chcesz pracować z doświadczonymi specjalistami?

    Porozmawiajmy o naszych rozwiązaniach dla Twojego biznesu.

    Skontaktuj się z nami

    Polecane wpisy

    Wskaźniki KPI e-commerce – czym są i jak je mierzyć

    Wskaźniki KPI e-commerce pozwalają mierzyć efektywność firmy oraz skuteczność jej działań. Dzięki prawidłowo dobranym wskaźnikom przedsiębiorstwo, może nadać odpowiedni kierunek rozwoju oraz określić najważniejsze kanały sprzedaży. Kluczowe jest dobranie wskaźników, które są łatwe do wdrożenia, dobrze sformułowane oraz zdefiniowane.
    1.07.2019
    Czytaj więcej Strzałka

    System PIM – dlaczego jest niezbędny w e-commerce?

    W dzisiejszych czasach nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania przedsiębiorstwa bez systemu księgowego, kadrowego, ERP. Wraz z rozwojem firmy, zwiększeniem ilości oferowanych produktów oraz kanałów sprzedażowych i marketingowych ciężko sobie wyobrazić przyszłość firmy bez odpowiedniego środowiska zarządzania informacją o produkcie PIM.
    26.06.2019
    Czytaj więcej Strzałka

    Dodaj komentarz