System PIM – dlaczego jest niezbędny w e-commerce?

W dzisiejszych czasach nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania przedsiębiorstwa bez systemu księgowego, kadrowego, ERP. Wraz z rozwojem firmy, zwiększeniem ilości oferowanych produktów oraz kanałów sprzedażowych i marketingowych ciężko sobie wyobrazić przyszłość firmy bez odpowiedniego środowiska zarządzania informacją o produkcie PIM.

Tradycyjne kanały sprzedaży oraz e-commerce przenikają się wzajemnie w modelu omnichannel, sprawiając, iż klienci oczekują spójnego doświadczenia zakupowego. Niezbędna jest bogata, szczegółowa i wartościowa informacja o oferowanych produktach, niezależnie od wersji językowych i miejsca publikacji (e-commerce, katalogi, działania marketingowe).

 

Czym zatem jest system PIM?

PIM (product information management) to kompleksowe środowisko do zarządzania wszystkimi informacjami o produkcie. System PIM to efektywne narzędzie pozwalające na:

– tworzenie, zarządzanie i udostępnianie informacji produktowej we wszystkich kanałach sprzedażowych, marketingowych i analitycznych

– eliminację chaosu informacyjnego poprzez dostarczenie spójnych informacji i poprawę przepływu informacji w organizacji oraz pomiędzy partnerami biznesowymi

– zwiększenie doświadczenia zakupowego klientów w modelu omnichannel

 

Źródło: http://akeneo.com

 

Wyobraźmy sobie typowe przedsiębiorstwo handlowe, gdzie co sezon pojawiają się tysiące nowych produktów. Informacje o produktach gromadzone są przez handlowców na różne sposoby i narzędzia. Cześć wykorzystuje arkusze kalkulacyjne, gromadzi pokatalogowane maile od dostawców, przetrzymuje pliki w katalogach na dysku własnym czy też w chmurze. Pracownicy marnują mnóstwo czasu na wewnętrzną komunikację pomiędzy działami sprzedaży, marketingu, BOK, wyszukując i dostarczając informacje o produkcie (jego cechy, opisy, atrybuty, zdjęcia, certyfikaty, atesty, karty gwarancyjne itd.). Niejednokrotnie nie udaje się odnaleźć pożądanych informacji, brakuje czasu na ich odszukanie lub pracownik jest w delegacji i nikt inny nie wie, gdzie dane informacje się znajdują.

 

Opóźnienia wpływają na możliwości płynnego funkcjonowania firmy w jego kluczowych aspektach, jak również w wielu drobnych kontaktach z pojedynczymi klientami, gdzie czas reakcji na odpowiedź jest niezmiernie ważny z punktu widzenia wizerunku firmy, przywiązania i utrzymania dobrych relacji z klientem.

 

Problemy informacyjne i opóźnienia pojawiają się w obszarze marketingu – przygotowane kreacje reklamowe czy artykuły zawierają błędne lub niepełne informacje produktowe. Obsługa klienta udostępnia błędne informacje o produkcie, które mogą skutkować brakiem decyzji zakupowej lub zwrotem produktu. Jeśli firma prowadzi sprzedaż na rynkach zagranicznych, pojawiają się problemy z dostarczaniem i przechowywaniem przetłumaczonych informacji produktowych.

 

Niestety tak wciąż wygląda codzienność większości firm. Sytuacja ta nie tylko generuje coraz to większe koszty funkcjonowania firmy, ale wraz ze wzrostem liczby produktów powiększa chaos i zwiększa czas na uzyskanie informacji i wprowadzanie nowych produktów do oferty.

 

Dla kogo system PIM jest dobrym rozwiązaniem?

A teraz wyobraźmy sobie nowoczesne przedsiębiorstwo, w którym wszystkie informacje produktowe znajdują się w jednym systemie zintegrowanym z obecnym oprogramowaniem firmy. Wszystkie produkty i powiązane z nimi opisy, tłumaczenia, atrybuty, cechy, zdjęcia, pliki możemy wyświetlić i edytować z jednego systemu. Wprowadzenie jakichkolwiek zmian w opisie produktu powoduje automatyczne zmiany w powiązanych z nim systemach: sklepach internetowych, aplikacjach mobilnych, publikacjach i katalogach online, dynamicznych kreacjach reklamowych.

 

Zarządzanie wszystkimi treściami dostępne jest z panelu administracyjnego, gdzie poszczególnym pracownikom możemy nadać odpowiednie uprawnienia i priorytety. A dzięki API mamy nieograniczone możliwości integracji.

 

Każdy pracownik z każdego działu (wg uprawnień) ma dostęp do pełnej i aktualnej informacji produktowej w każdym czasie i miejscu.

 

To właśnie jest Product Information Management (PIM).

 

Korzyści z wdrożenia systemu PIM w przedsiębiorstwie:

Dla klienta:

– szybsza decyzja zakupowa dzięki bogatej, pełnej i wyczerpującej informacji o produkcie
– mniejsza ilość zwrotów i rozczarowań niedopasowanym produktem
– zwiększona szybkość i wartość udzielanych odpowiedzi przez dział obsługi klienta

 

Dla działu marketingu i SEO:

– pełna, spójna i wartościowa informacja o produkcie wraz z biblioteką zdjęć produktowych
– możliwość szybszej i spójnej publikacji informacji produktowych w różnych kanałach reklamowych
– możliwość lepszego i szybszego tworzenia wartościowych publikacji contentowych
– możliwość wdrożenia strategii komunikacji z uwzględnieniem SEO we wszystkich kanałach komunikacji
– możliwość efektywniejszego dostarczania przetłumaczonych treści o produkcie

 

Dla product managerów, działu ecommerce i zarządu:

– idealne środowisko do gromadzenia danych o produktach, redukujące ilość błędów podczas wprowadzania danych i znacznie ułatwiające weryfikację już wprowadzonych danych
– zwiększona kontrola, bezpieczeństwo i dostępność do zgromadzonych danych
– możliwość eksportu danych do różnych kanałów i systemów
– obniżenie kosztu gromadzenia i dostępu do danych
– bogatsze i precyzyjniejsze raporty analityczne
– zwiększenie sprzedaży poprzez dostarczenie wartościowszych danych dla klienta

 

Jaki system PIM wybrać?

Odsyłamy do naszego porównania dwóch popularnych systemów Akeneo vs Pimcore .

 

Jeśli planujesz wdrożenie modelu multichannel lub omnichannel, twoją firmę pożera chaos informacyjny, potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu odpowiedniego środowiska PIM, to – skontaktuj się z nami (przjedź do Kontakt).

Piotr Znamirowski
Head of Business Analysis | Od wielu lat prowadzi konsultacje i nadzór nad wdrożeniami oraz integracjami w obszarze e-commerce. Zawsze poszukuje sposobu optymalizacji i automatyzacji procesów IT. Poprzez bliski kontakt z developerami, klientami i ich projektami, optymalizuje i rozwija ich systemy ecommerce. Obecnie jest odpowiedzialny za przeprowadzenie analiz przedwdrożeniowych, budując architekturę przyszłych systemów e-commerce.

Chcesz pracować z doświadczonymi specjalistami?

Porozmawiajmy o naszych rozwiązaniach dla Twojego biznesu.

Skontaktuj się z nami

Polecane wpisy

Sprzedaż za granicę – jak się do niej dobrze przygotować?

Jeśli prowadzisz swój biznes online i chcesz dołączyć do grona przedsiębiorców prowadzących sprzedaż internetową za granicą, to zapoznaj się z 4 kwestiami, o których koniecznie musisz pamiętać!
28.06.2019
Czytaj więcej Strzałka

Obsługa klienta w sklepie internetowym – historia paneli podłogowych

Obsługa klienta w sklepie internetowym to temat, który w Internecie przewija się od dawna. Zazwyczaj pisze się o najważniejszych zasadach i praktykach, ale rzadko kiedy zostają wskazane bezpośrednie błędy, kejsy oraz przykłady. To realne sytuacje, bez grama teorii są najlepszym studium przypadku, z którego możemy.
25.06.2019
Czytaj więcej Strzałka

Dodaj komentarz