Agencja e-commerce | Strategia, Marketing, Optymalizacja, Audyt

biuro@brandactive.pl

+48 17 770 73 96

Top

Wpływ dyrektywy PSD2 o usługach płatniczych na sklepy internetowe

Brand ActiveNewsy Wpływ dyrektywy PSD2 o usługach płatniczych na sklepy internetowe
psd2 ecommerce

Wpływ dyrektywy PSD2 o usługach płatniczych na sklepy internetowe

Dyrektywa PSD2 (ang. Payment Services Directive) to unijna dyrektywa o usługach płatniczych, która od 14 września 2019 roku wprowadziła silne uwierzytelnianie płatności. Do wejścia na rachunek, wykonania operacji nie wystarczy już tylko podanie loginu i hasła. To samo dotyczy płatności w sklepach internetowych.

 

Po 14 września potwierdzenie tożsamości kupującego musi się odbywać przy zastosowaniu co najmniej dwóch z trzech rodzajów niezależnych od siebie elementów:
“tego, co wiemy” (hasła, loginy)
“tego, co mamy” (telefon, aplikacja)
“tego, kim jesteśmy” (odcisk palca, głos, face id)
Czyli obrazowo mówiąc np. hasła i otrzymanego SMS-em kodu albo loginu i odcisku palca itp.
psd2

źródło: stripe.com

 

Jak wyglądają e-płatności po 14 września?

 

Pay-by-link np. PayU, Przelewy – jest zmiana
Korzystając z szybkich płatności online, musimy zalogować się do bankowości elektronicznej oraz dodatkowo np. przepisać kod z otrzymanego SMSa.
BLIK – bez zmian
Dobrze wszystkim znany BLIK już od dawna wykorzystuje podwójne uwierzytelnienie.
Apple Pay – bez zmian
Wszystkie płatności są identyfikowane biometrycznie, więc dodatkowe uwierzytelnianie nie jest potrzebne.
Google Pay – jest zmiana
Elektroniczny portfel Google nie działa już tak szybko i przyjemnie. Zapamiętaną kartę płatniczą w Google Pay trzeba dodatkowo uwierzytelniać.
Karty kredytowe i debetowe – jest zmiana
Nie wystarczy już przepisać dane z karty kredytowej czy debetowej. Poza przepisaniem kodu z SMS kupujący będzie jeszcze musiał się zalogować do konta bankowego lub do aplikacji mobilnej.
Warto dodać, że banki mają prawo do uznania transakcji niskiego ryzyka i poniżej 30 EUR uwierzytelnienie może odbywać się na starych zasadach.

 

E-commerce odchodzi od „one-click payment”

 

W mojej ocenie dyrektywa PSD2 o usługach płatniczych wprowadza większe bezpieczeństwo w sklepach internetowych, nieznacznie wydłuża proces płatności i sprawia, że trzeba zapomnieć o „one-click payment”. Według wielu raportów, dla kupujących ważniejsze w e-płatnościach jest bezpieczeństwo, więc byłbym spokojny o zachowanie konsumentów – liczba kupujących w sieci z pewnością będzie nadal rosła.
Od teraz jeszcze większe znaczenie odgrywać będzie biometria, czyli autoryzowanie odciskiem palca, głosem, twarzą czy tęczówką oka. W tej technologii pionierem jest Apple i to urządzenia z jabłuszkiem wydają się teraz najwygodniejszymi urządzeniami do robienia e-zakupów. Myślę, że e-commerce i płatności w sklepach internetowych będą zmierzać do mocniejszego wykorzystania technologii biometrii i to nie tylko w urządzeniach mobilnych, ale również na desktopach.
Jako ciekawostkę warto obejrzeć instruktażowy filmik Zalando, które zadbało o dobre doświadczenia kupujących (CX) przy zmianie dyrektywy PSD2 o usługach płatniczych: https://www.youtube.com/watch?v=UAGpV_qGopc
źródła: internetstandard.pl, PayU, Stripe, TVN, Gazeta Prawna

 

 

Chcesz otrzymywać informacje o ważnych zmianach eCommerce?
Dołącz do subskrybentów i bądź na bieżąco
Subskrybując wyrażasz zgodę na otrzymywanie wiadomości e-commerce, poradników, informacji o usługach i promocjach Brand Active.
Marcin Rudzik

CEO w agencji e-commerce Brand Active, właściciel sklepu internetowego strazackie.pl, a także prowadzący podcast Merytorycznie o eCommerce. Doradza i udziela konsultacji w zakresie e-commerce, a jego specjalizacje to przede wszystkim strategie i audyty e-commerce oraz customer experience management.