Wpływ dyrektywy PSD2 o usługach płatniczych na sklepy internetowe

Dyrektywa PSD2 (ang. Payment Services Directive) to unijna dyrektywa o usługach płatniczych, która od 14 września 2019 roku wprowadziła silne uwierzytelnianie płatności. Do wejścia na rachunek, wykonania operacji nie wystarczy już tylko podanie loginu i hasła. To samo dotyczy płatności w sklepach internetowych.
 
Po 14 września potwierdzenie tożsamości kupującego musi się odbywać przy zastosowaniu co najmniej dwóch z trzech rodzajów niezależnych od siebie elementów:
“tego, co wiemy” (hasła, loginy)
“tego, co mamy” (telefon, aplikacja)
“tego, kim jesteśmy” (odcisk palca, głos, face id)
Czyli obrazowo mówiąc np. hasła i otrzymanego SMS-em kodu albo loginu i odcisku palca itp.
 

źródło: stripe.com
 

Jak wyglądają e-płatności po 14 września?

Pay-by-link np. PayU, Przelewy – jest zmiana
Korzystając z szybkich płatności online, musimy zalogować się do bankowości elektronicznej oraz dodatkowo np. przepisać kod z otrzymanego SMSa.
BLIK – bez zmian
Dobrze wszystkim znany BLIK już od dawna wykorzystuje podwójne uwierzytelnienie.
Apple Pay – bez zmian
Wszystkie płatności są identyfikowane biometrycznie, więc dodatkowe uwierzytelnianie nie jest potrzebne.
Google Pay – jest zmiana
Elektroniczny portfel Google nie działa już tak szybko i przyjemnie. Zapamiętaną kartę płatniczą w Google Pay trzeba dodatkowo uwierzytelniać.
Karty kredytowe i debetowe – jest zmiana
Nie wystarczy już przepisać dane z karty kredytowej czy debetowej. Poza przepisaniem kodu z SMS kupujący będzie jeszcze musiał się zalogować do konta bankowego lub do aplikacji mobilnej.
Warto dodać, że banki mają prawo do uznania transakcji niskiego ryzyka i poniżej 30 EUR uwierzytelnienie może odbywać się na starych zasadach.
 

E-commerce odchodzi od „one-click payment”

W mojej ocenie dyrektywa PSD2 o usługach płatniczych wprowadza większe bezpieczeństwo w sklepach internetowych, nieznacznie wydłuża proces płatności i sprawia, że trzeba zapomnieć o „one-click payment”. Według wielu raportów, dla kupujących ważniejsze w e-płatnościach jest bezpieczeństwo, więc byłbym spokojny o zachowanie konsumentów – liczba kupujących w sieci z pewnością będzie nadal rosła.
Od teraz jeszcze większe znaczenie odgrywać będzie biometria, czyli autoryzowanie odciskiem palca, głosem, twarzą czy tęczówką oka. W tej technologii pionierem jest Apple i to urządzenia z jabłuszkiem wydają się teraz najwygodniejszymi urządzeniami do robienia e-zakupów. Myślę, że e-commerce i płatności w sklepach internetowych będą zmierzać do mocniejszego wykorzystania technologii biometrii i to nie tylko w urządzeniach mobilnych, ale również na desktopach.
Jako ciekawostkę warto obejrzeć instruktażowy filmik Zalando, które zadbało o dobre doświadczenia kupujących (CX) przy zmianie dyrektywy PSD2 o usługach płatniczych: https://www.youtube.com/watch?v=UAGpV_qGopc
 
źródła: internetstandard.pl, PayU, Stripe, TVN, Gazeta Prawna
 

Chcesz być na bierząco? Zapisz się do naszego newslettera

Zapis

Marcin Rudzik
CEO w agencji e-commerce Brand Active, twórca podcastu „Merytorycznie o eCommerce”, mentor z zakresu e-commerce w Inkubatorach AIP. Regularnie występuje na konferencjach oraz pisze artykuły do branżowych magazynów. Z pasji strażak w jednostce OSP.

Chcesz pracować z doświadczonymi specjalistami?

Porozmawiajmy o naszych rozwiązaniach dla Twojego biznesu.

Skontaktuj się z nami

Polecane wpisy

Podsumowanie 17 edycji Targów e-Handlu w Warszawie

22 października odbyła się kolejna, 17 już, edycja Targów e-Handlu. Podczas tegorocznej odsłony pojawiliśmy się w roli wystawców, prezentując między innymi możliwości platformy sprzedażowej Shopify, której jesteśmy oficjalnym partnerem.
23.10.2019
Czytaj więcej Strzałka

Brand Active na Targach eHandlu

Targi eHandlu - Warsaw Expo, które odbędą się już 22 października, to największe wydarzenie branżowe w Europie Centralnej. Wybieramy się na nie z konkretną ofertą i case studies, które w sposób rzetelny i przejrzysty pokażą możliwości platformy sprzedażowej Shopify, której jesteśmy oficjalnym partnerem. Shopify od blisko...
19.09.2019
Czytaj więcej Strzałka

Dodaj komentarz