Agencja e-commerce | Strategia, Marketing, Optymalizacja, Audyt

biuro@brandactive.pl

+48 17 770 73 96

Top

Źródła ruchu w sklepie internetowym

Brand ActiveNarzędzia e-commerce Źródła ruchu w sklepie internetowym
zrodla ruchu w sklepie internetowym

Źródła ruchu w sklepie internetowym

Jednym z najważniejszych czynników decydujących o sprzedaży w Twoim sklepie internetowym jest ruch. W dużym uproszczeniu im większy i bardziej wartościowy ruch jest generowany na Twojej stronie, tym większa powinna być sprzedaż. Warto pamiętać, że wysokość konwersji zależy w głównej mierze od źródła ruchu, UX i UI sklepu, konkurencyjności oraz unique selling proposition, a nie samego ruchu.

Przygotowaliśmy zestawienie oparte na danych z raportów Gemius, Shoper, similarweb, w którym przybliżymy źródła ruchu dla najczęstszych branż.

 

1. Zestawienie ruchu dla najczęstszych kanałów

 

 

Najwięcej ruchu, czyli aż 38% generują wejścia z wyników wyszukiwania. Użytkownik podaje kluczową frazę (konkretny przedmiot lub usługę), a o wejściu na stronę internetową decyduje pozycja w Google. Aby poprawić ten wskaźnik, należy swoje działania mocno ukierunkować na pozycjonowanie sklepu internetowego. Klienci są skłonni wchodzić od 6 do 10 razy częściej w wyniki organiczne niż płatne. Stąd organic jest najlepszym medium do zbierania „darmowego” ruchu

 

18% to wejścia bezpośrednie – direct. Klient dostaje się na stronę internetową poprzez wpisanie nazwy sklepu bezpośrednio w wyszukiwarce. Innym źródłem wejść typu direct może być akcja promocyjna prowadzona w innych kanałach, np. social media. Użytkownik, który zetknął się już z reklamą bądź dokonał wcześniej zakupu, wpisuje nazwę sklepu lub marki bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, bo utkwiła mu już w pamięci. Aby podnieść ilość odsłon typu direct, należy pracować nad rozpoznawalnością marki oraz lojalnością wobec klientów.

 

17% – social całkowitego średniego ruchu to social media. Na czele stoi Facebook, który pozwala wyświetlać reklamy remarketingowe oraz generować dodatkowy ruch na stronie. Ruch z kanału social to wszystkie niesponsorowane posty.

 

13,5% – paid search. Wszystkie kanały, które generują płatny ruch na stronie sklepu. Do najczęstszych zalicza się Google Ads oraz Facebook Ads, ale również wszystkie płatne kampanie remarketingowe. W zależności od rodzaju branż udział płatnych wyników wyszukiwania może stanowić nawet 50%. Zwłaszcza w mniejszych e-commercach, które nie są w stanie wygenerować od początku organicznego ruchu płatne kampanie typu Google Ads oraz Facebook Ads są często jedynym rozwiązaniem.

 

12% – referral inaczej odsłania z zewnętrznych serwisów, w tym porównywarek cenowych. Do najbardziej popularnych serwisów zaliczają się Ceneo oraz Skąpiec. Wartościowym źródłem ruchu oraz wysoką konwersją cechują się również serwisy tematyczne, takie jak blogi czy strony informacyjne.

 

1,5% – pozostałe 

Do pozostałych źródeł zalicza się e-mail marketing oraz display Ads. Oba te źródła cechuje wysoki poziom konwersji oraz możliwością personalizacji oferty najlepiej ze wszystkich mediów wymienionych wyżej.

 

2. Współczynnik konwersji

 

 

Najważniejszy wskaźnik e-commerce. Utrzymanie wskaźnika konwersji na wysokim poziomie pozwala optymalizować koszty na reklamę oraz utrzymywać jak największą rentowność w sklepie internetowym. Poniżej przedstawiamy raport ze średniego współczynnika konwersji, dla każdego z medium wymienionego powyżej.

 

Medium, które najwyżej konwertuje to display z wynikiem 3,25%. Drugie miejsce zajmuje e-mail 2,81%. Natomiast ostatnie miejsce na podium to referral z wynikiem 2,76%. Przy analizie wyżej wymienionych współczynników należy pamiętać, że są one w odniesieniu do wszystkich branż, natomiast same wyniki zostały uśrednione.

 

3. Źródła ruchu dla najpopularniejszych branż*

 

 

Food:

 śr. ruch miesięczny
 paid search
 organic
 display
direct
referral
 social
other
 10 k – 15 k
 30%
 20%
 12%
 12%
 3%
 11%
12%

 

Beauty:

 śr. ruch miesięczny
 paid search
 organic
 display
direct
referral
 social
other
5 k – 10 k
39 %
12%
1%
5%
13%
21%
9%

 

Electronics:

 śr. ruch miesięczny
 paid search
 organic
 display
direct
referral
 social
other
5 k – 10 k
59 %
10 %
3 %
9 %
17 %
1,5%
0,5%

 

Furniture:

 śr. ruch miesięczny
 paid search
 organic
 display
direct
referral
 social
other
5 k – 10 k
27 %
49 %
4 %
7 %
2 %
9 %
1,5 %

 

Fashion:

 śr. ruch miesięczny
 paid search
 organic
 display
direct
referral
 social
other
25 k – 50 k
16 %
40 %
1 %
12 %
1 %
28 %
2 %

*Przygotowane na bazie doświadczenia Brand Active oraz narzędzia similarweb

 

Największe źródło ruchu dla branży Food, Beauty oraz Electronics generują płatne kampanie, przy założeniu, że ruch wynosi do kilkunastu tysięcy. W kategorii Fashion oraz Furniture jest to organic 40 – 50% udziału. Natomiast najwięcej procentowych wejść za pośrednictwem social media zanotowaliśmy dla branży Beauty i Fashion. Zatem jeśli posiadasz sklep internetowy z kosmetykami, kremami lub ubraniami powinieneś inwestować w rozwój social media. Ten kanał to około 25% wszystkich wejść. Jeśli myślimy o naszym sklepie w dłuższej perspektywie, warto również skupić się na pozycjonowaniu. Przy największych e-commercach wejścia organiczne to więcej niż 50% ruchu.

 

Chcesz otrzymywać informacje o ważnych zmianach eCommerce?
Dołącz do subskrybentów i bądź na bieżąco
Subskrybując wyrażasz zgodę na otrzymywanie wiadomości e-commerce, poradników, informacji o usługach i promocjach Brand Active.
Grzegorz Sękowski

W Brand Active na stanowisku E-Commerce Specialist. Prywatnie sprzedaje na Allegro i w ten sposób rozwija swoje umiejętności e-commerce od strony praktycznej. Pasjonata nowych technologi i e-handlu. Specjalizuje się w tworzeniu analiz i w modelowaniu layoutów.