Źródła ruchu w sklepie internetowym

Jednym z najważniejszych czynników decydujących o sprzedaży w Twoim sklepie internetowym jest ruch. W dużym uproszczeniu im większy i bardziej wartościowy ruch jest generowany na Twojej stronie, tym większa powinna być sprzedaż. Warto pamiętać, że wysokość konwersji zależy w głównej mierze od źródła ruchu, UX i UI sklepu, konkurencyjności oraz unique selling proposition, a nie samego ruchu.
 
Przygotowaliśmy zestawienie oparte na danych z raportów Gemius, Shoper, similarweb, w którym przybliżymy źródła ruchu dla najczęstszych branż.
 

1. Zestawienie ruchu dla najczęstszych kanałów


Najwięcej ruchu, czyli aż 38% generują wejścia z wyników wyszukiwania. Użytkownik podaje kluczową frazę (konkretny przedmiot lub usługę), a o wejściu na stronę internetową decyduje pozycja w Google. Aby poprawić ten wskaźnik, należy swoje działania mocno ukierunkować na pozycjonowanie sklepu internetowego. Klienci są skłonni wchodzić od 6 do 10 razy częściej w wyniki organiczne niż płatne. Stąd organic jest najlepszym medium do zbierania „darmowego” ruchu.
 
18% to wejścia bezpośrednie – direct. Klient dostaje się na stronę internetową poprzez wpisanie nazwy sklepu bezpośrednio w wyszukiwarce. Innym źródłem wejść typu direct może być akcja promocyjna prowadzona w innych kanałach, np. social media. Użytkownik, który zetknął się już z reklamą bądź dokonał wcześniej zakupu, wpisuje nazwę sklepu lub marki bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, bo utkwiła mu już w pamięci. Aby podnieść ilość odsłon typu direct, należy pracować nad rozpoznawalnością marki oraz lojalnością wobec klientów.
 
17% – social całkowitego średniego ruchu to social media. Na czele stoi Facebook, który pozwala wyświetlać reklamy remarketingowe oraz generować dodatkowy ruch na stronie. Ruch z kanału social to wszystkie niesponsorowane posty.
 
13,5% – paid search. Wszystkie kanały, które generują płatny ruch na stronie sklepu. Do najczęstszych zalicza się Google Ads oraz Facebook Ads, ale również wszystkie płatne kampanie remarketingowe. W zależności od rodzaju branż udział płatnych wyników wyszukiwania może stanowić nawet 50%. Zwłaszcza w mniejszych e-commercach, które nie są w stanie wygenerować od początku organicznego ruchu płatne kampanie typu Google Ads oraz Facebook Ads są często jedynym rozwiązaniem.
 
12%referral inaczej odsłania z zewnętrznych serwisów, w tym porównywarek cenowych. Do najbardziej popularnych serwisów zaliczają się Ceneo oraz Skąpiec. Wartościowym źródłem ruchu oraz wysoką konwersją cechują się również serwisy tematyczne, takie jak blogi czy strony informacyjne.
 
1,5%pozostałe
 
Do pozostałych źródeł zalicza się e-mail marketing oraz display Ads. Oba te źródła cechuje wysoki poziom konwersji oraz możliwością personalizacji oferty najlepiej ze wszystkich mediów wymienionych wyżej.
 

2. Współczynnik konwersji

 

Najważniejszy wskaźnik e-commerce. Utrzymanie wskaźnika konwersji na wysokim poziomie pozwala optymalizować koszty na reklamę oraz utrzymywać jak największą rentowność w sklepie internetowym. Poniżej przedstawiamy raport ze średniego współczynnika konwersji, dla każdego z medium wymienionego powyżej.
 
Medium, które najwyżej konwertuje to display z wynikiem 3,25%. Drugie miejsce zajmuje e-mail 2,81%. Natomiast ostatnie miejsce na podium to referral z wynikiem 2,76%. Przy analizie wyżej wymienionych współczynników należy pamiętać, że są one w odniesieniu do wszystkich branż, natomiast same wyniki zostały uśrednione.
 

3. Źródła ruchu dla najpopularniejszych branż*


 
Największe źródło ruchu dla branży Food, Beauty oraz Electronics generują płatne kampanie, przy założeniu, że ruch wynosi do kilkunastu tysięcy. W kategorii Fashion oraz Furniture jest to organic 40 – 50% udziału. Natomiast najwięcej procentowych wejść za pośrednictwem social media zanotowaliśmy dla branży Beauty i Fashion. Zatem jeśli posiadasz sklep internetowy z kosmetykami, kremami lub ubraniami powinieneś inwestować w rozwój social media. Ten kanał to około 25% wszystkich wejść. Jeśli myślimy o naszym sklepie w dłuższej perspektywie, warto również skupić się na pozycjonowaniu. Przy największych e-commercach wejścia organiczne to więcej niż 50% ruchu.

Grzegorz Sękowski
W Brand Active na stanowisku E-Commerce Manager. Na codzień zajmuje się koordynacją działań specjalistów ds. marketingu, audytami e-commerce, wdrażaniem sprzedaży na marketplace oraz porównywarkach cenowych. Prywatnie właściciel marki pościelowej Napnell.

Polecane wpisy

Dodaj komentarz

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM