Źródła ruchu w sklepie internetowym

Jednym z najważniejszych czynników decydujących o sprzedaży w Twoim sklepie internetowym jest ruch. W dużym uproszczeniu im większy i bardziej wartościowy ruch jest generowany na Twojej stronie, tym większa powinna być sprzedaż. Warto pamiętać, że wysokość konwersji zależy w głównej mierze od źródła ruchu, UX i UI sklepu, konkurencyjności oraz unique selling proposition, a nie samego ruchu.
 
Przygotowaliśmy zestawienie oparte na danych z raportów Gemius, Shoper, similarweb, w którym przybliżymy źródła ruchu dla najczęstszych branż.
 

1. Zestawienie ruchu dla najczęstszych kanałów


Najwięcej ruchu, czyli aż 38% generują wejścia z wyników wyszukiwania. Użytkownik podaje kluczową frazę (konkretny przedmiot lub usługę), a o wejściu na stronę internetową decyduje pozycja w Google. Aby poprawić ten wskaźnik, należy swoje działania mocno ukierunkować na pozycjonowanie sklepu internetowego. Klienci są skłonni wchodzić od 6 do 10 razy częściej w wyniki organiczne niż płatne. Stąd organic jest najlepszym medium do zbierania „darmowego” ruchu.
 
18% to wejścia bezpośrednie – direct. Klient dostaje się na stronę internetową poprzez wpisanie nazwy sklepu bezpośrednio w wyszukiwarce. Innym źródłem wejść typu direct może być akcja promocyjna prowadzona w innych kanałach, np. social media. Użytkownik, który zetknął się już z reklamą bądź dokonał wcześniej zakupu, wpisuje nazwę sklepu lub marki bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, bo utkwiła mu już w pamięci. Aby podnieść ilość odsłon typu direct, należy pracować nad rozpoznawalnością marki oraz lojalnością wobec klientów.
 
17% – social całkowitego średniego ruchu to social media. Na czele stoi Facebook, który pozwala wyświetlać reklamy remarketingowe oraz generować dodatkowy ruch na stronie. Ruch z kanału social to wszystkie niesponsorowane posty.
 
13,5% – paid search. Wszystkie kanały, które generują płatny ruch na stronie sklepu. Do najczęstszych zalicza się Google Ads oraz Facebook Ads, ale również wszystkie płatne kampanie remarketingowe. W zależności od rodzaju branż udział płatnych wyników wyszukiwania może stanowić nawet 50%. Zwłaszcza w mniejszych e-commercach, które nie są w stanie wygenerować od początku organicznego ruchu płatne kampanie typu Google Ads oraz Facebook Ads są często jedynym rozwiązaniem.
 
12%referral inaczej odsłania z zewnętrznych serwisów, w tym porównywarek cenowych. Do najbardziej popularnych serwisów zaliczają się Ceneo oraz Skąpiec. Wartościowym źródłem ruchu oraz wysoką konwersją cechują się również serwisy tematyczne, takie jak blogi czy strony informacyjne.
 
1,5%pozostałe
 
Do pozostałych źródeł zalicza się e-mail marketing oraz display Ads. Oba te źródła cechuje wysoki poziom konwersji oraz możliwością personalizacji oferty najlepiej ze wszystkich mediów wymienionych wyżej.
 

2. Współczynnik konwersji

 

Najważniejszy wskaźnik e-commerce. Utrzymanie wskaźnika konwersji na wysokim poziomie pozwala optymalizować koszty na reklamę oraz utrzymywać jak największą rentowność w sklepie internetowym. Poniżej przedstawiamy raport ze średniego współczynnika konwersji, dla każdego z medium wymienionego powyżej.
 
Medium, które najwyżej konwertuje to display z wynikiem 3,25%. Drugie miejsce zajmuje e-mail 2,81%. Natomiast ostatnie miejsce na podium to referral z wynikiem 2,76%. Przy analizie wyżej wymienionych współczynników należy pamiętać, że są one w odniesieniu do wszystkich branż, natomiast same wyniki zostały uśrednione.
 

3. Źródła ruchu dla najpopularniejszych branż*


 
Największe źródło ruchu dla branży Food, Beauty oraz Electronics generują płatne kampanie, przy założeniu, że ruch wynosi do kilkunastu tysięcy. W kategorii Fashion oraz Furniture jest to organic 40 – 50% udziału. Natomiast najwięcej procentowych wejść za pośrednictwem social media zanotowaliśmy dla branży Beauty i Fashion. Zatem jeśli posiadasz sklep internetowy z kosmetykami, kremami lub ubraniami powinieneś inwestować w rozwój social media. Ten kanał to około 25% wszystkich wejść. Jeśli myślimy o naszym sklepie w dłuższej perspektywie, warto również skupić się na pozycjonowaniu. Przy największych e-commercach wejścia organiczne to więcej niż 50% ruchu.

Grzegorz Sękowski
W Brand Active na stanowisku E-Commerce Manager. Na codzień zajmuje się koordynacją działań specjalistów ds. marketingu, audytami e-commerce, wdrażaniem sprzedaży na marketplace oraz porównywarkach cenowych. Prywatnie właściciel marki pościelowej Napnell.

Chcesz pracować z doświadczonymi specjalistami?

Porozmawiajmy o naszych rozwiązaniach dla Twojego biznesu.

Skontaktuj się z nami

Polecane wpisy

Shoper udostępnia płatności Google Pay

25 lipca 2019 roku podczas śniadania biznesowego w Warsaw Financial Center, Google, Shoper oraz Blue Media wspólnie poinformowali, że jeszcze na przełomie lipca/sierpnia 2019 roku na platformie Shoper zostaną udostępnione płatności Google Pay. Google Pay charakteryzuje się prostotą i przede wszystkim możliwością bardzo szybkiego dokonywania płatności.
31.07.2019
Czytaj więcej Strzałka

Rekordowe zainteresowanie usługami w Brand Active

Zdradzamy statystyki zainteresowania usługami e-commerce w Brand Active - czerwiec 2019. Kilka faktów: nie mamy działu handlowego nie dzwonimy i nie szukamy klientów na siłę nie zapłaciliśmy ani złotówki za bezpośrednie pozyskanie klienta klienci sami się do nas zgłaszają ci, którzy nam zaufali polecają nas innym
17.07.2019
Czytaj więcej Strzałka

Dodaj komentarz