Audyt SEO sklepu internetowego – co zawiera i ile kosztuje?

audyt SEO sklepu internetowego

Audyt SEO to szereg czynności analitycznych, których celem jest wykrycie błędów oraz możliwości optymalizacyjnych strony. Przedstawione rozwiązania mają przyczynić się do wzrostu widoczności strony w wynikach wyszukiwarki Google.

Audyt SEO jest kluczowym elementem w procesie pozycjonowania. Stanowi on podstawę dla działań, które są prowadzone w kolejnych miesiącach prac pozycjonerskich. To właśnie na jego podstawie, w drugim etapie pozycjonowania w Brand Active – optymalizacji SEO, są wprowadzane zmiany na stronie, które są pierwszym, bardzo ważnym krokiem do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Jaki jest cel audytu SEO?

 

  • Dobór fraz kluczowych dla najistotniejszych podstron witryny
  • Wskazanie błędów wpływających negatywnie na pozycjonowanie sklepu
  • Poruszenie tematów możliwości optymalizacji i rozbudowy strony
  • Określenie strategii pozycjonowania strony

 

Audyt sklepu internetowego – kiedy i dla kogo?

 

  • W sytuacji, gdy właściciel sklepu chciałby rozpocząć pozycjonowanie
  • W przypadku, gdy pracę nad pozycjonowaniem rozpoczyna nowy specjalista
  • W momencie budowy nowej strony internetowej
  • Dla nowo utworzonej witryny sklepu

 

Co obejmuje audyt SEO sklepu internetowego?

 

Kluczowe obszary, które poruszane są w audytach SEO to:

  • analiza i dobór fraz kluczowych dla najistotniejszych podstron serwisu
  • strategia optymalizacji contentowej
  • optymalizacja tytułów i meta danych
  • analiza obszaru związanego ze strukturą serwisu
  • indeksacja oraz komunikacja z robotami
  • brand w wynikach wyszukiwania
  • bezpieczeństwo
  • wersja mobilna
  • szybkość ładowania się strony
  • elementy User Experience

 

Najważniejsze elementy audytu SEO

 

Audyt SEO sklepu internetowego w Brand Active zaczynamy od określania słów kluczowych. Odpowiedni dobór fraz jest bardzo ważną częścią analizy. Przygotowany plik jest bazą podczas opracowywania kolejnych punktów audytu. Dla istotnych podstron dobieramy frazy w oparciu o następujące wytyczne: posiadanie jak największej liczby wyszukiwań, jak najlepsze tematyczne dopasowanie do podstrony, fraza przekładająca na sprzedaż. Następnie skupiamy się przede wszystkim na analizie tematów, które opisaliśmy w niżej zamieszczonej tabeli.

 

Zakres audytu SEO dla sklepów internetowych Poszczególne elementy analizy SEO sklepów internetowych
Content treść strony głównej

treść podstron kategorii

treść kart produktowych

plan artykułów blogowych

nagłówki Hx

duplikacja treści (wewnętrzna i zewnętrzna)

thin content

ryzyko kanibalizacji

pliki graficzne

Tytuły i meta dane meta title

meta description

Struktura serwisu rozbudowa struktury menunawigacja

linkowanie wewnętrzne

Indeksacja oraz komunikacja z robotami warianty domeny

weryfikacja poprawności adresów

statystyki indeksowania

linki kanoniczne

przekierowania

analiza błędów 404

mapa strony

parametry w URL

linki wychodzące

Brand w wynikach wyszukiwania widoczność na frazy brandowe

opanowanie top 10

brak negatywnych opinii

Bezpieczeństwo odpowiednio wdrożony SSL

wykluczenie zainfekowania strony

Wersja mobilna przystosowanie strony do obsługi na urządzeniach mobilnych
Szybkość ładowania się strony kompresja grafiki

kompresja HTML, CSS, JS

wykorzystywanie pamięci podręcznej

Elementy UX poprawa ewentualnych błędów w obszarze użyteczności stronynowe sekcje strony posiadające pozytywny wpływ na odczucia użytkownika

 

Z jakich narzędzi korzystamy, wykonując audyt sklepu internetowego?

Są to przede wszystkim niżej opisane narzędzia, ale również m.in: Narzędzie do testowania uporządkowanych danych, GTmetrix, Way Back Machine, narzędzie do badania poprawności certyfikatu SSL i wtyczki SEOquake, SimilarWeb, Wappalyzer.

narzędzia SEO

1.Google Analytics

Google Analytics to narzędzie do analizy ruchu na stronie. Podstawowe funkcje narzędzia dają nam możliwość śledzenia zachowania użytkownika na stronie: czasu spędzonego na stronie, ścieżki, którą podążył od strony wejścia.

 

2. Google Keyword Planner

Planer słów kluczowych to narzędzie dostępne z poziomu Google Ads. Podczas pracy nad audytem SEO wykorzystywane jest do analizy fraz kluczowych. Sprawdzimy tu m.in. liczbę wyszukiwań fraz oraz ich sezonowość.

3. Google Search Console

Google Search Console to narzędzie dostarczające szereg informacji istotnych dla SEO. W Google Search Console przeanalizujemy m.in.:
– liczbę kliknięć i wyświetleń fraz, na które domena jest dostępna w wyszukiwarce
– liczbę linków przychodzących
– raport statystyk indeksowania
– ewentualne błędy dotyczące obsługi strony na urządzeniach mobilnych
– ewentualne błędy dotyczące “Podstawowych wskaźników internetowych”

4. Senuto i Semstorm

Senuto i Semstorm to bardzo przydatne narzędzia podczas analizy fraz kluczowych.
Narzędzia umożliwiają monitoring pozycji fraz kluczowych, analizę widoczności pozycjonowanej strony oraz jej konkurencji w wyszukiwarce Google, szczegółową analizę fraz kluczowych.

5. Surfer SEO

Surfer SEO to narzędzie umożliwiające zebranie danych dotyczących konkurencji. W narzędziu można porównywać wiele czynników rankingowych – co pozwala nam wysnuć wnioski, dlaczego dana strona znajduje się na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania.

6. Aherfs

Ahrefs to bardzo duże narzędzie do analizy profilu linków. Badać możemy tu własną witrynę, jak i strony konkurencyjne. W narzędziu mamy również dostęp do Ahrefs Webmaster Tools. Pozwala ono również na analizę onsite. Sprawdzane są tu m.in. brakujące nagłówki, meta tagi, opisy ALT, błędne przekierowania, problemy z tagami kanonicznymi, błędy 404.

7. Majestic

Majestic SEO to jedno z najbardziej popularnych narzędzi do analizy backlinków. Podobnie jak Ahrefs umożliwia analizę linków zarówno audytowanej strony, jak i konkurencji.

8. Siteliner

Siteliner to narzędzie, które pozwala m.in. na analizę wewnętrznej duplikacji treści domeny. W raporcie otrzymujemy informacje: na jakich podstronach znajduje się nieunikalna treść, wynik procentowy wskazujący duplikację treści w naszej witrynie, porównanie duplikacji wewnętrznej w naszej witrynie do wyników z podobnych witryn.

9. Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog SEO Spider to zaawansowany crawler do analizy czynników SEO onsite audytowanej strony. Narzędzie wykorzystywane jest przede wszystkim podczas analizy technicznych czynników SEO. W raporcie ze skanu witryny otrzymamy np. informacje o:
– tagach title i meta description, nagłówkach
– przekierowaniach i statusach 4XX i 5XX
– poprawności adresów URL
– optymalizacji SEO grafik
– sprawdzenie czasu wczytywania stron
– linków wewnętrznych.

10. SEOtimer

SEOtimer umożliwia wykonanie podstawowego audytu strony głównej witryny. W raporcie dostajemy również informacje na temat użyteczności strony, widoczności w mediach społecznościowych oraz bezpieczeństwa.

11. Copyscape

Copyscape pozwala na sprawdzanie duplikacji zewnętrznej treści witryny. Skanuje ono internet w poszukiwaniu kopii treści.

12. Answer The Public

Answer The Public to narzędzie, które najczęściej wykorzystujemy podczas poszukiwania inspiracji na wpisy blogowe. Po wpisaniu interesującego nas słowa kluczowego otrzymujemy gotowe kombinacje fraz i pytań formułowanych w wyszukiwarce Google. Sugestie bazują na automatycznych podpowiedziach wyszukiwarki Google.

13. Link Redirect Trace

Link Redirect Trace to wtyczka, która pozwala nam zbadać ewentualne pętle przekierowań, ststusy 4XX, 5XX, informacje na temat tagów kanonicznych, indeksacji podstron, pliku robots.txt.

14. HTTP Status Code Checker

HTTP Status Code Checker to narzędzie, które umożliwia sprawdzenie, jakie kody zwracają adresy URL. Narzędzie jednorazowo pozwala na sprawdzenie do 100 adresów URL.

15. Lighthouse i PageSpeed Insights

Lighthouse i PageSpeed Insights to narzędzia, dzięki którym sprawdzimy wydajność sklepu internetowego. Narzędzia pokażą nam wynik testu oraz możliwości optymalizacji szybkości strony.

Koszt narzędzi SEO

W poniższej tabeli znajduje się koszt najczęściej stosowanych narzędzi SEO podczas analizy SEO.

 

Narzędzie Cena
Google Analytics Darmowe
Google Keyword Planner Darmowe
Google Search Console Darmowe
Senuto i Semstorm Senuto od 83 zł do 833 zł miesięcznie w zależności od wybranego pakietu
Semstorm od 0 zł do 499 zł miesięcznie w zależności od wybranego pakietu
Surfer SEO od 49$ do 199$ miesięcznie w zależności od wybranego pakietu
Ahrefs od 99$ do 999$ miesięcznie w zależności od wybranego pakietu
Majestic od 29,99€ do 379,99€ miesięcznie w zależności od wybranego pakietu
Siteliner Darmowe do 250 adresów
W przypadku większej liczby adresów koszt to: 1c za każdą zeskanowaną podstronę
Screaming Frog SEO Spider Darmowe do 500 adresów
W pełnej wersji 149£ za rok
SEOptimer Od 0$ do 59$ miesięcznie w zależności od wybranego pakietu
Copyscape Darmowe w podstawowej wersji, jednak z limitem zapytań
W pełnej wersji 3c na zapytanie (do 200 słów) + 1c za każde dodatkowe 100 słów
Answer The Public Od 0$ do 199$ miesięcznie w zależności od wybranego pakietu
Link Redirect Trace Darmowe
HTTP Status Code Checker Darmowe
Lighthouse i PageSpeed Insights Darmowe

 

Ile kosztuje audyt SEO?

Cena audytu witryny internetowej zależy przede wszystkim od jej wielkości i zakresu działań wykonywanych podczas audytu SEO. Zupełnie inne ceny będą posiadały: audyt dla małej strony informacyjnej i audyt dla dużego serwisu e-commerce. Cena profesjonalnego audytu rozpoczyna się od kilku tysięcy złotych. Najczęściej kompleksowy audyt dla średniej wielkości sklepu internetowego to koszt pomiędzy 5000 a 10000 zł netto.

Od czego zależy cena audytu SEO?

Na koszt audytu SEO składają się:

  • roboczogodziny pracy specjalisty SEO
  • wielkość audytowanej strony
  • zakres działań wykonywanych podczas audytu
  • koszt narzędzi wykorzystywanych podczas analizy
  • branża
  • stopień zaawansowania strony

 

Wynik pracy – raport SEO z przeprowadzonej analizy

 

Wynikiem pracy nad audytem SEO jest zwykle dokument tekstowy, który podsumowuje wszystkie zalecenia dotyczące poprawy błędów, ewentualnych zmian oraz rozwoju strony. W pliku pojawiają się odnośniki do zbioru informacji (najczęściej w plikach Excel), które rozbudowują analizę o pełen pakiet danych. Oprócz wskazania elementów, które wymagają pracy – audyt zawiera wyjaśnienie na czym polega poszczególna zmiana i dlaczego warto ją wprowadzić. Często w zaleceniach pojawia się klika wariantów wytycznych, które będą odpowiednie w zależności od strategii, jaką obierzemy wspólnie z klientem. Doświadczony specjalista SEO wie, że wprowadzone zmiany muszą być spójne z innymi obszarami ważnymi dla sklepu internetowego, jak UX, całkowita zgodność z celami biznesowymi firmy, brak niepożądanego wpływu na inne działania marketingowe. Czas pracy specjalisty nad taką analizą dla średniej wielkości sklepu internetowego to najczęściej około 30-50 roboczogodzin. Powstały plik posiada zazwyczaj objętość 40-90 stron A4 + dodatkowe odnośniki ze zbiorami danych.

Spis treści przykładowego audytu SEO w Brand Active:

 

  1. O audycie
    2. Informacje o domenie
    3. Analiza fraz
    4. Content SEO
    4.1. Tytuły i meta dane
    4.1.1. Dla strony głównej
    4.1.2. Dla podstron kart produktowych
    4.1.3. Dla podstron artykułów blogowych   
    4.1.4. Dla podstron opisowych i pozostałych   
    4.2. Nagłówki Hx   
    4.2.1. Dla strony głównej   
    4.2.2. Dla podstron kategorii   
    4.2.3. Dla podstron kart produktowych   
    4.2.4. Dla podstron artykułów blogowych   
    4.2.5. Dla podstron opisowych i pozostałych   
    4.3. Teksty SEO
    4.3.1. Dla strony głównej
    4.3.2. Dla podstron kategorii
    4.3.3. Dla podstron kart produktowych   
    4.3.4. Dla podstron artykułów blogowych   
    4.4. Duplikacja treści   
    4.4.1. Duplikacja wewnętrzna   
    4.4.2. Duplikacja zewnętrzna
    4.5. Optymalizacja grafik: rozmiar plików, nazwy, atrybuty alt=”” i title=””   
    4.6. Optymalizacja linków wewnętrznych: atrybuty title=””
    4.7. Moduł opinii
    5. Struktura serwisu
    5.1. Nawigacja serwisu
    5.2. Linkowanie wewnętrzne
    5.2.1. Na stronie głównej
    5.2.2. Na podstronach kategorii
    5.2.3. Na podstronach kart produktowych
    5.2.4. Na podstronach artykułów blogowych
    6. Indeksacja i komunikacja z robotami   
    6.1. Warianty domeny   
    6.2. Linki kanoniczne
    6.3. Atrybuty hreflang
    6.4. Mapa strony
    6.5. Plik robots.txt
    6.6. Statystyki indeksowania – crawl budget
    6.6.1. Stan hosta
    6.6.2. Wykres odwiedzin botów Google   
    6.6.3. Statystyki według odpowiedzi serwera   
    6.6.4. Statystyki według przeznaczenia
    6.7. Przekierowania 301
    6.8. Pętle przekierowań
    6.9. Analiza błędów 404
    6.10. Błędy serwera   
    6.11. Atrybuty nofollow   
    7. Brand w wynikach wyszukiwania   
    7.1. Widoczność na frazy brandowe   
    7.2. Linki Social Media   
    7.3. Brak negatywnych opinii   
    8. Bezpieczeństwo   
    8.1. Wykluczenie zainfekowania strony   
    8.2. Certyfikat SSL   
    9. Dane strukturalne   
    10. Wersja mobilna
    10.1. Responsywność
    10.2. Menu w wersji mobilnej   
    11. Szybkość ładowania się strony
    11.1. Wynik dla strony głównej
    11.2. Wynik dla podstron kategorii
    11.3. Wynik dla podstron kart produktowych
    12. Elementy UX
    12.1. Aktualne, atrakcyjne banery graficzne
    12.2. Wyeksponowanie wartości dodanej   
    12.3. Sekcja „Pytania i odpowiedzi”   
    12.4. Oferta „Kup w zestawie”, „W zestawie taniej”   
    12.5. Moduł z podpowiedzią zamiennika/zamienników   
    12.6. Mailowe powiadomienia dla produktów niedostępnych
    12.7. Oznaczenia produktów na liście kategorii
    12.8. Sekcja „Polecane w kategorii”
    12.9. Filtrowanie listy kategorii   
    12.10.    Lista życzeń
    12.11.    Podstrona 404   
    12.12.    Dostosowanie pod wyszukiwanie głosowe
    12.13.    Puste podstrony   
    12.14.    Podstrona „Opinie”
    12.15.    Wyniki wyszukiwarki dla nieodnalezionych produktów
    12.16.    Uszkodzone linkowanie wewnętrzne   
    13.    Profil Google Moja Firma   
    Podsumowanie

 

Darmowe audyty SEO – czy warto z nich korzystać?

Darmowe audyty SEO wykonywane są najczęściej automatycznie za pomocą platform do samodzielnego sprawdzenia strony. Wygenerowane zalecenia optymalizacyjne będą poruszały tylko jakiś procent zakresu profesjonalnego audytu SEO. Dodatkowo będą one sztywno przypisywane do każdej z audytowanych stron, bez indywidualnego podejścia, które jest niezwykle istotne w SEO. Przygotowanie profesjonalnej analizy wymaga zebrania dużej ilości informacji o stronie, a następnie ich interpretacji. Kolejno specjalista przygotowuje zalecenia dostosowane do obsługiwanego systemu, branży, zgodne zarówno z UX-em, jak i wizją klienta. Często jest to przedstawianie kilku rozwiązań ze wskazaniem ich zalet i wad. Nie da się takiej pracy zastąpić automatycznym programem. Czas pracy specjalisty podczas przygotowania profesjonalnej analizy dla sklepu internetowego to minimum 20h pracy.

Audyt SEO i optymalizacja strony na jego podstawie jest fundamentem do dalszych działań SEO. Jeżeli analiza nie zostanie przeprowadzona rzetelnie i strona będzie posiadała rażące braki w optymalizacji, utrudnione będą kolejne etapy SEO.

Podsumowanie

Artykuł przedstawia istotne aspekty związane z audytem SEO. Porusza najważniejsze obszary poruszane w analizach, narzędzia wykorzystywane do pracy, przedstawia, jak kształtują się ceny audytów SEO i z czego wynikają.

 

Jeśli chciałbyś poznać ofertę audyt SEO dla Twojego sklepu internetowego w Brand Active – zachęcamy do kontaktu przez formularz kontaktowy: https://brandactive.pl/kontakt/

W Brand Active na stanowisku Specjalista SEO. Na co dzień opiekuje się projektami SEO, przygotowuje analizy i rekomendacje związane z optymalizacją stron klientów oraz monitoruje prowadzone działania.

Polecane wpisy

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM