Audyt SEO to szereg czynności analitycznych, których celem jest wykrycie błędów oraz możliwości optymalizacyjnych strony. Przedstawione rozwiązania mają przyczynić się do wzrostu widoczności strony w wynikach wyszukiwarki Google.
Audyt SEO jest kluczowym elementem w procesie pozycjonowania. Stanowi on podstawę dla działań, które są prowadzone w kolejnych miesiącach prac pozycjonerskich. To właśnie na jego podstawie, w drugim etapie pozycjonowania w Brand Active – optymalizacji SEO, są wprowadzane zmiany na stronie, które są pierwszym, bardzo ważnym krokiem do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Spis treści
Jaki jest cel audytu SEO?
- Dobór fraz kluczowych dla najistotniejszych podstron witryny
- Wskazanie błędów wpływających negatywnie na pozycjonowanie sklepu
- Poruszenie tematów możliwości optymalizacji i rozbudowy strony
- Określenie strategii pozycjonowania strony
Audyt sklepu internetowego – kiedy i dla kogo?
- W sytuacji, gdy właściciel sklepu chciałby rozpocząć pozycjonowanie
- W przypadku, gdy pracę nad pozycjonowaniem rozpoczyna nowy specjalista
- W momencie budowy nowej strony internetowej
- Dla nowo utworzonej witryny sklepu
Co obejmuje audyt SEO sklepu internetowego?
Kluczowe obszary, które poruszane są w audytach SEO to:
- analiza i dobór fraz kluczowych dla najistotniejszych podstron serwisu
- strategia optymalizacji contentowej
- optymalizacja tytułów i meta danych
- analiza obszaru związanego ze strukturą serwisu
- indeksacja oraz komunikacja z robotami
- brand w wynikach wyszukiwania
- bezpieczeństwo
- wersja mobilna
- szybkość ładowania się strony
- elementy User Experience
Najważniejsze elementy audytu SEO
Audyt SEO sklepu internetowego w Brand Active zaczynamy od określania słów kluczowych. Odpowiedni dobór fraz jest bardzo ważną częścią analizy. Przygotowany plik jest bazą podczas opracowywania kolejnych punktów audytu. Dla istotnych podstron dobieramy frazy w oparciu o następujące wytyczne: posiadanie jak największej liczby wyszukiwań, jak najlepsze tematyczne dopasowanie do podstrony, fraza przekładająca na sprzedaż. Następnie skupiamy się przede wszystkim na analizie tematów, które opisaliśmy w niżej zamieszczonej tabeli.
Zakres audytu SEO dla sklepów internetowych | Poszczególne elementy analizy SEO sklepów internetowych |
Content | treść strony głównej
treść podstron kategorii treść kart produktowych plan artykułów blogowych nagłówki Hx duplikacja treści (wewnętrzna i zewnętrzna) thin content ryzyko kanibalizacji pliki graficzne |
Tytuły i meta dane | meta title
meta description |
Struktura serwisu | rozbudowa struktury menunawigacja
linkowanie wewnętrzne |
Indeksacja oraz komunikacja z robotami | warianty domeny
weryfikacja poprawności adresów statystyki indeksowania linki kanoniczne przekierowania analiza błędów 404 mapa strony parametry w URL linki wychodzące |
Brand w wynikach wyszukiwania | widoczność na frazy brandowe
opanowanie top 10 brak negatywnych opinii |
Bezpieczeństwo | odpowiednio wdrożony SSL
wykluczenie zainfekowania strony |
Wersja mobilna | przystosowanie strony do obsługi na urządzeniach mobilnych |
Szybkość ładowania się strony | kompresja grafiki
kompresja HTML, CSS, JS wykorzystywanie pamięci podręcznej |
Elementy UX | poprawa ewentualnych błędów w obszarze użyteczności stronynowe sekcje strony posiadające pozytywny wpływ na odczucia użytkownika |
Z jakich narzędzi korzystamy, wykonując audyt sklepu internetowego?
Są to przede wszystkim niżej opisane narzędzia, ale również m.in: Narzędzie do testowania uporządkowanych danych, GTmetrix, Way Back Machine, narzędzie do badania poprawności certyfikatu SSL i wtyczki SEOquake, SimilarWeb, Wappalyzer.
1.Google Analytics
Google Analytics to narzędzie do analizy ruchu na stronie. Podstawowe funkcje narzędzia dają nam możliwość śledzenia zachowania użytkownika na stronie: czasu spędzonego na stronie, ścieżki, którą podążył od strony wejścia.
2. Google Keyword Planner
Planer słów kluczowych to narzędzie dostępne z poziomu Google Ads. Podczas pracy nad audytem SEO wykorzystywane jest do analizy fraz kluczowych. Sprawdzimy tu m.in. liczbę wyszukiwań fraz oraz ich sezonowość.
3. Google Search Console
Google Search Console to narzędzie dostarczające szereg informacji istotnych dla SEO. W Google Search Console przeanalizujemy m.in.:
– liczbę kliknięć i wyświetleń fraz, na które domena jest dostępna w wyszukiwarce
– liczbę linków przychodzących
– raport statystyk indeksowania
– ewentualne błędy dotyczące obsługi strony na urządzeniach mobilnych
– ewentualne błędy dotyczące “Podstawowych wskaźników internetowych”
4. Senuto i Semstorm
Senuto i Semstorm to bardzo przydatne narzędzia podczas analizy fraz kluczowych.
Narzędzia umożliwiają monitoring pozycji fraz kluczowych, analizę widoczności pozycjonowanej strony oraz jej konkurencji w wyszukiwarce Google, szczegółową analizę fraz kluczowych.
5. Surfer SEO
Surfer SEO to narzędzie umożliwiające zebranie danych dotyczących konkurencji. W narzędziu można porównywać wiele czynników rankingowych – co pozwala nam wysnuć wnioski, dlaczego dana strona znajduje się na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania.
6. Aherfs
Ahrefs to bardzo duże narzędzie do analizy profilu linków. Badać możemy tu własną witrynę, jak i strony konkurencyjne. W narzędziu mamy również dostęp do Ahrefs Webmaster Tools. Pozwala ono również na analizę onsite. Sprawdzane są tu m.in. brakujące nagłówki, meta tagi, opisy ALT, błędne przekierowania, problemy z tagami kanonicznymi, błędy 404.
7. Majestic
Majestic SEO to jedno z najbardziej popularnych narzędzi do analizy backlinków. Podobnie jak Ahrefs umożliwia analizę linków zarówno audytowanej strony, jak i konkurencji.
8. Siteliner
Siteliner to narzędzie, które pozwala m.in. na analizę wewnętrznej duplikacji treści domeny. W raporcie otrzymujemy informacje: na jakich podstronach znajduje się nieunikalna treść, wynik procentowy wskazujący duplikację treści w naszej witrynie, porównanie duplikacji wewnętrznej w naszej witrynie do wyników z podobnych witryn.
9. Screaming Frog SEO Spider
Screaming Frog SEO Spider to zaawansowany crawler do analizy czynników SEO onsite audytowanej strony. Narzędzie wykorzystywane jest przede wszystkim podczas analizy technicznych czynników SEO. W raporcie ze skanu witryny otrzymamy np. informacje o:
– tagach title i meta description, nagłówkach
– przekierowaniach i statusach 4XX i 5XX
– poprawności adresów URL
– optymalizacji SEO grafik
– sprawdzenie czasu wczytywania stron
– linków wewnętrznych.
10. SEOtimer
SEOtimer umożliwia wykonanie podstawowego audytu strony głównej witryny. W raporcie dostajemy również informacje na temat użyteczności strony, widoczności w mediach społecznościowych oraz bezpieczeństwa.
11. Copyscape
Copyscape pozwala na sprawdzanie duplikacji zewnętrznej treści witryny. Skanuje ono internet w poszukiwaniu kopii treści.
12. Answer The Public
Answer The Public to narzędzie, które najczęściej wykorzystujemy podczas poszukiwania inspiracji na wpisy blogowe. Po wpisaniu interesującego nas słowa kluczowego otrzymujemy gotowe kombinacje fraz i pytań formułowanych w wyszukiwarce Google. Sugestie bazują na automatycznych podpowiedziach wyszukiwarki Google.
13. Link Redirect Trace
Link Redirect Trace to wtyczka, która pozwala nam zbadać ewentualne pętle przekierowań, ststusy 4XX, 5XX, informacje na temat tagów kanonicznych, indeksacji podstron, pliku robots.txt.
14. HTTP Status Code Checker
HTTP Status Code Checker to narzędzie, które umożliwia sprawdzenie, jakie kody zwracają adresy URL. Narzędzie jednorazowo pozwala na sprawdzenie do 100 adresów URL.
15. Lighthouse i PageSpeed Insights
Lighthouse i PageSpeed Insights to narzędzia, dzięki którym sprawdzimy wydajność sklepu internetowego. Narzędzia pokażą nam wynik testu oraz możliwości optymalizacji szybkości strony.
Koszt narzędzi SEO
W poniższej tabeli znajduje się koszt najczęściej stosowanych narzędzi SEO podczas analizy SEO.
Narzędzie | Cena |
Google Analytics | Darmowe |
Google Keyword Planner | Darmowe |
Google Search Console | Darmowe |
Senuto i Semstorm | Senuto od 83 zł do 833 zł miesięcznie w zależności od wybranego pakietu Semstorm od 0 zł do 499 zł miesięcznie w zależności od wybranego pakietu |
Surfer SEO | od 49$ do 199$ miesięcznie w zależności od wybranego pakietu |
Ahrefs | od 99$ do 999$ miesięcznie w zależności od wybranego pakietu |
Majestic | od 29,99€ do 379,99€ miesięcznie w zależności od wybranego pakietu |
Siteliner | Darmowe do 250 adresów W przypadku większej liczby adresów koszt to: 1c za każdą zeskanowaną podstronę |
Screaming Frog SEO Spider | Darmowe do 500 adresów W pełnej wersji 149£ za rok |
SEOptimer | Od 0$ do 59$ miesięcznie w zależności od wybranego pakietu |
Copyscape | Darmowe w podstawowej wersji, jednak z limitem zapytań W pełnej wersji 3c na zapytanie (do 200 słów) + 1c za każde dodatkowe 100 słów |
Answer The Public | Od 0$ do 199$ miesięcznie w zależności od wybranego pakietu |
Link Redirect Trace | Darmowe |
HTTP Status Code Checker | Darmowe |
Lighthouse i PageSpeed Insights | Darmowe |
Ile kosztuje audyt SEO?
Cena audytu witryny internetowej zależy przede wszystkim od jej wielkości i zakresu działań wykonywanych podczas audytu SEO. Zupełnie inne ceny będą posiadały: audyt dla małej strony informacyjnej i audyt dla dużego serwisu e-commerce. Cena profesjonalnego audytu rozpoczyna się od kilku tysięcy złotych. Najczęściej kompleksowy audyt dla średniej wielkości sklepu internetowego to koszt pomiędzy 5000 a 10000 zł netto.
Od czego zależy cena audytu SEO?
Na koszt audytu SEO składają się:
- roboczogodziny pracy specjalisty SEO
- wielkość audytowanej strony
- zakres działań wykonywanych podczas audytu
- koszt narzędzi wykorzystywanych podczas analizy
- branża
- stopień zaawansowania strony
Wynik pracy – raport SEO z przeprowadzonej analizy
Wynikiem pracy nad audytem SEO jest zwykle dokument tekstowy, który podsumowuje wszystkie zalecenia dotyczące poprawy błędów, ewentualnych zmian oraz rozwoju strony. W pliku pojawiają się odnośniki do zbioru informacji (najczęściej w plikach Excel), które rozbudowują analizę o pełen pakiet danych. Oprócz wskazania elementów, które wymagają pracy – audyt zawiera wyjaśnienie na czym polega poszczególna zmiana i dlaczego warto ją wprowadzić. Często w zaleceniach pojawia się klika wariantów wytycznych, które będą odpowiednie w zależności od strategii, jaką obierzemy wspólnie z klientem. Doświadczony specjalista SEO wie, że wprowadzone zmiany muszą być spójne z innymi obszarami ważnymi dla sklepu internetowego, jak UX, całkowita zgodność z celami biznesowymi firmy, brak niepożądanego wpływu na inne działania marketingowe. Czas pracy specjalisty nad taką analizą dla średniej wielkości sklepu internetowego to najczęściej około 30-50 roboczogodzin. Powstały plik posiada zazwyczaj objętość 40-90 stron A4 + dodatkowe odnośniki ze zbiorami danych.
Spis treści przykładowego audytu SEO w Brand Active:
- O audycie
2. Informacje o domenie
3. Analiza fraz
4. Content SEO
4.1. Tytuły i meta dane
4.1.1. Dla strony głównej
4.1.2. Dla podstron kart produktowych
4.1.3. Dla podstron artykułów blogowych
4.1.4. Dla podstron opisowych i pozostałych
4.2. Nagłówki Hx
4.2.1. Dla strony głównej
4.2.2. Dla podstron kategorii
4.2.3. Dla podstron kart produktowych
4.2.4. Dla podstron artykułów blogowych
4.2.5. Dla podstron opisowych i pozostałych
4.3. Teksty SEO
4.3.1. Dla strony głównej
4.3.2. Dla podstron kategorii
4.3.3. Dla podstron kart produktowych
4.3.4. Dla podstron artykułów blogowych
4.4. Duplikacja treści
4.4.1. Duplikacja wewnętrzna
4.4.2. Duplikacja zewnętrzna
4.5. Optymalizacja grafik: rozmiar plików, nazwy, atrybuty alt=”” i title=””
4.6. Optymalizacja linków wewnętrznych: atrybuty title=””
4.7. Moduł opinii
5. Struktura serwisu
5.1. Nawigacja serwisu
5.2. Linkowanie wewnętrzne
5.2.1. Na stronie głównej
5.2.2. Na podstronach kategorii
5.2.3. Na podstronach kart produktowych
5.2.4. Na podstronach artykułów blogowych
6. Indeksacja i komunikacja z robotami
6.1. Warianty domeny
6.2. Linki kanoniczne
6.3. Atrybuty hreflang
6.4. Mapa strony
6.5. Plik robots.txt
6.6. Statystyki indeksowania – crawl budget
6.6.1. Stan hosta
6.6.2. Wykres odwiedzin botów Google
6.6.3. Statystyki według odpowiedzi serwera
6.6.4. Statystyki według przeznaczenia
6.7. Przekierowania 301
6.8. Pętle przekierowań
6.9. Analiza błędów 404
6.10. Błędy serwera
6.11. Atrybuty nofollow
7. Brand w wynikach wyszukiwania
7.1. Widoczność na frazy brandowe
7.2. Linki Social Media
7.3. Brak negatywnych opinii
8. Bezpieczeństwo
8.1. Wykluczenie zainfekowania strony
8.2. Certyfikat SSL
9. Dane strukturalne
10. Wersja mobilna
10.1. Responsywność
10.2. Menu w wersji mobilnej
11. Szybkość ładowania się strony
11.1. Wynik dla strony głównej
11.2. Wynik dla podstron kategorii
11.3. Wynik dla podstron kart produktowych
12. Elementy UX
12.1. Aktualne, atrakcyjne banery graficzne
12.2. Wyeksponowanie wartości dodanej
12.3. Sekcja „Pytania i odpowiedzi”
12.4. Oferta „Kup w zestawie”, „W zestawie taniej”
12.5. Moduł z podpowiedzią zamiennika/zamienników
12.6. Mailowe powiadomienia dla produktów niedostępnych
12.7. Oznaczenia produktów na liście kategorii
12.8. Sekcja „Polecane w kategorii”
12.9. Filtrowanie listy kategorii
12.10. Lista życzeń
12.11. Podstrona 404
12.12. Dostosowanie pod wyszukiwanie głosowe
12.13. Puste podstrony
12.14. Podstrona „Opinie”
12.15. Wyniki wyszukiwarki dla nieodnalezionych produktów
12.16. Uszkodzone linkowanie wewnętrzne
13. Profil Google Moja Firma
Podsumowanie
Darmowe audyty SEO – czy warto z nich korzystać?
Darmowe audyty SEO wykonywane są najczęściej automatycznie za pomocą platform do samodzielnego sprawdzenia strony. Wygenerowane zalecenia optymalizacyjne będą poruszały tylko jakiś procent zakresu profesjonalnego audytu SEO. Dodatkowo będą one sztywno przypisywane do każdej z audytowanych stron, bez indywidualnego podejścia, które jest niezwykle istotne w SEO. Przygotowanie profesjonalnej analizy wymaga zebrania dużej ilości informacji o stronie, a następnie ich interpretacji. Kolejno specjalista przygotowuje zalecenia dostosowane do obsługiwanego systemu, branży, zgodne zarówno z UX-em, jak i wizją klienta. Często jest to przedstawianie kilku rozwiązań ze wskazaniem ich zalet i wad. Nie da się takiej pracy zastąpić automatycznym programem. Czas pracy specjalisty podczas przygotowania profesjonalnej analizy dla sklepu internetowego to minimum 20h pracy.
Audyt SEO i optymalizacja strony na jego podstawie jest fundamentem do dalszych działań SEO. Jeżeli analiza nie zostanie przeprowadzona rzetelnie i strona będzie posiadała rażące braki w optymalizacji, utrudnione będą kolejne etapy SEO.
Podsumowanie
Artykuł przedstawia istotne aspekty związane z audytem SEO. Porusza najważniejsze obszary poruszane w analizach, narzędzia wykorzystywane do pracy, przedstawia, jak kształtują się ceny audytów SEO i z czego wynikają.
Jeśli chciałbyś poznać ofertę audyt SEO dla Twojego sklepu internetowego w Brand Active – zachęcamy do kontaktu przez formularz kontaktowy: https://brandactive.pl/kontakt/