Boty na Instagramie – czy warto z nich korzystać?

Instagram to bardzo popularna aplikacja, której nie trzeba nikomu przedstawiać. Wielu użytkowników dzięki tej platformie staje się wpływowymi influencerami albo sprzedaje swoje produkty i usługi. Dlatego też nasuwa się pytanie, w jaki sposób rozpoznać, czy konto zostało rozwinięte przez użytkownika w sposób rzetelny, czy przy pomocy botów?

O ile przeciętny użytkownik Instagrama obserwowany jest przez kilku, kilkuset wirtualnych znajomych, o tyle w przypadku osób, które chcą zarobić na tym serwisie społecznościowym, liczba ‘fanów’ ma zdecydowanie większe znaczenie. Im więcej obserwujących, tym większa szansa na sprzedaż lub pozyskanie reklamodawców. W związku z tym, użytkownicy często decydują się na pozyskanie dużej liczby obserwatorów w sposób, który w przyszłości może okazać się niekorzystny
Weźmy pod lupę boty na Instagramie i przyjrzyjmy się sposobowi pozyskiwania przez nie followersów. Przez niektórych użytkowników są one ubóstwiane, a przez innych wręcz znienawidzone – dlaczego?

Co to są boty na Instagramie?

Boty zachowują się podobnie do przeciętnego użytkownika Instagrama, przy czym mogą działać nawet całą dobę. W zależności od tego, z jakiego bota korzystamy oraz czy jest to darmowa lub płatna wersja, ich zakres może się różnić. Najpopularniejsze funkcje tzw. botów do Instagrama opierają się na wykonywaniu takich działań jak:

  • obserwacja za obserwację,
  • polubienie za polubienie,
  • komentowanie postów z odpowiednim hasztagiem znajdującym się pod postem użytkownika,
  • zaobserwowanie znacznej liczby osób, a po kilku dniach ich usunięcie

 

Jak rozpoznać bota? – 6 sposobów

Instagram zmaga się z plagą kont z nienaturalnie dużą ilością obserwatorów – dlatego też przedstawiamy sześć sposobów, jak rozpoznać bota.

  • Zostawianie takich samych lub bardzo podobnych komentarzy na różnych profilach (zdarza się, że bot pozostawia dwa razy taki sam komentarz pod jednym zdjęciem)
  • Komentarze zazwyczaj są krótkie lub przybierają postać emotikon, np.: “super”, „:)”, „ładne zdjęcie”, “cool! ? Zapraszam do siebie”.
  • Autor komentarza zazwyczaj nie odpowiada, nawet jeśli będziemy odpisywać mu w sposób merytoryczny
    Często obserwuje Wasze konto, po czym znika z obserwowanych osób, by za kilka dni ponownie dać follow, w celu sprowokowania użytkownika do obserwowania.
  • Na obserwowanym profilu zauważymy znaczny przyrost obserwatorów w kilka dni lub tygodni, pomimo małej liczby dodawanych postów i niewielkiego zaangażowania autora.
  • Małe zaangażowanie pod zdjęciami (mała ilość komentarzy i polubień ) w stosunku do liczby followersów.

Oczywiście niektóre konta mogą stanowić wyjątek, dlatego ważne jest, aby potencjalne konto wspomagane przez działanie botów “obserwować” przez kilka dni, w celu dokonania słusznej oceny.

Boty na Instagramie – co tak naprawdę daje wykorzystywanie?

1) Tworząc posty na Instagramie, wielu użytkowników wkłada w to serce przekazując wartości, dzieląc się swoimi ideami – takie treści mogą skutkować wywiązaniem się znacznych interakcji z odbiorcami. Użytkownik spoglądając na komentarze pod postem najprawdopodobniej będzie chciał zobaczyć, czy jego praca budzi zainteresowanie i zaangażowanie na profilu.

Dzięki temu może:

  • Stwierdzić, czy rozwija się w dobrym kierunku,
  • Zdobyć informacje na temat zmian, jakie powinien wprowadzić,
  • Zbudować relacje, które mogą zaowocować współpracą lub zakupem produktu.

Niestety, komentarz stworzony przez bota najczęściej przybiera postać krótkiego wpisu, który nijak ma się do publikowanej treści. Co więcej, nawet, jeśli autor posta odpisze na taki komentarz, najprawdopodobniej nie otrzyma odpowiedzi. Działania prowadzące do dodawania pustych, nic nie wnoszących komentarzy, można określić jako psucie relacji.

2) Wielką „zaletą” używania tych aplikacji (botów) jest to, że w krótkim czasie możemy pozyskać bardzo dużą liczbę obserwatorów. Nasuwa się pytanie – czy aby na pewno jest to zaleta?

Co kilka dni Twoje grono obserwatorów sukcesywnie się powiększa, co może bardzo cieszyć, jest jednak pewien minus – nowi obserwatorzy Cię nie znają. Zazwyczaj, widząc like, komentarz pod swoim zdjęciem i pozostawione follow, odwzajemniają działania, jednak nie śledzą i nie przyswajają treści dostępnych na Twoim profilu, co w rezultacie po czasie najczęściej prowadzi do usunięcia z listy osób obserwowanych. To tak, jakbyśmy do naszego sklepu zaprosili przypadkowych ludzi, którzy na pierwszy rzut oka interesują się motoryzacją, po czym okazałoby się, że nie mają z tym tematem nic wspólnego.

Jakie działania zatem warto wprowadzić, by przyniosły upragniony skutek? Daj wartość, zainteresuj swojego obserwatora, utrzymuj z nim relacje, a on zostanie z Tobą na dłużej. Takie działanie przyniesie Ci więcej korzyści długoterminowych.

3) Dla firmy, która chce podjąć współpracę z influencerem ważne jest to, czy potencjalny kandydat pozyskiwał swoich obserwatorów w sposób naturalny, czy przy pomocy botów. Jeżeli firma nie przeanalizuje konta, nie sprawdzi, jaką relację ze swoimi obserwatorami ma dany influencer, nie zobaczy, jakie jest zaangażowanie fanów – które jest jednym z najlepszych wskaźników pozwalających na ocenę jakości komunikacji w social media, to może się okazać, że współpraca z taką osobą będzie wiązała się z jednostronnymi korzyściami, głównie po stronie influencera.

Jeśli influencer nie wymienia wiadomości prywatnych z innymi kontami, nie odpisuje na komentarze, to zmniejsza szanse, że jego post będzie wyświetlał się w pierwszej kolejności jego obserwatorom. Dodatkowo, jeśli została uzyskana liczba obserwatorów przez bota, to popularność posta może budzić wątpliwość, a reklama produktu reprezentowanej firmy zwyczajnie nie zostanie odpowiednio zauważona.

Na podstronie Listy Kontrolne eCommerce znajdziesz przydatną checklistę, która ułatwi Ci wybór influencera.

Podsumowanie

Używanie aplikacji (botów) do pozyskiwania nowych obserwatorów może w szybkim tempie powiększyć grono Twoich fanów, niemniej jednak, czy to będzie miało prawdziwie odzwierciedlenie w zwiększeniu rozpoznawalności Twojej marki, czy liczbie sprzedanych produktów – ciężko jest to określić. Należy szczerze i prawdziwie podejść do budowania swojego konta. Jeśli włożysz w to serce, dodając odpowiednią wartość, Twoja marka będzie bardziej rozpoznawalna, a liczba wartościowych fanów będzie się regularnie zwiększać.

W Brand Active na stanowisku Marketing Specialist. Na co dzień zajmuje się marketingiem automation oraz wysyłką kampanii e-mail marketingowych, specjalizuje się również w Buzz marketingu.

Chcesz pracować z doświadczonymi specjalistami?

Porozmawiajmy o naszych rozwiązaniach dla Twojego biznesu.

Skontaktuj się z nami

Polecane wpisy

MeetCommerce Rzeszów – spotkanie przy piwie

We wtorek, 30 października, odbyła się kolejna już edycja meetCommerce. Tym razem spotkaliśmy się w Niezłej Sztuce, organizując spotkanie w nieco luźniejszej formie, przy piwie. Podczas wydarzenia uczestnicy mogli nie tylko wysłuchać prelegentów, ale także podzielić się własnymi doświadczeniami z zakresu e-commerce.
6.11.2018
Czytaj więcej Strzałka

Shoper wycofuje licencje samodzielne. Sprawdź jak zachować swój sklep internetowy

Właściciele sklepów, którzy decydowali się na platformę Shoper stawali przed dylematem dotyczącym tego, czy skorzystać z usług abonamentowych, czy działać na własną rękę, wybierając licencję samodzielną. Czym różnią się te usługi i która z nich gwarantuje więcej korzyści i możliwości dla przedsiębiorcy? Jak wycofanie licencji samodzielnych z oferty Shoper wpłynie na funkcjonowanie sklepów, które aktualnie korzystają z wycofywanych licencji?
28.09.2018
Czytaj więcej Strzałka

Dodaj komentarz