Agencja e-commerce | Strategia, Marketing, Optymalizacja, Audyt

biuro@brandactive.pl

+48 17 770 73 96

Top

Audyt sklepu internetowego. Jak się do niego przygotować?

Brand ActiveOptymalizacja sklepu Audyt sklepu internetowego. Jak się do niego przygotować?
audyt e-commerce

Audyt sklepu internetowego. Jak się do niego przygotować?

Audyt sklepu internetowego to projekt wymagający nie tylko przygotowania ze strony samego wykonawcy, ale również firmy, a szczególnie zarządu, który jest zleceniodawcą. Zawsze to powtarzam moim klientom, żeby przygotowali się do tego czasu, w którym wkroczę do firmy jako niezależny konsultant.

 

Czego dotyczy audyt sklepu internetowego?

 

Audyty e-commerce, które przeprowadzamy, charakteryzują się szerokim spojrzeniem na biznes, wnikliwością w aspektach około e-commercowych i około marketingowych. Dotykają obszarów miękkich kompetencji, zachowania pracowników oraz emocji. Jeśli zleceniodawca chce ogólnie poznać stan swojego biznesu, czy jak najczęściej to bywa, poszukać przyczyny, dlaczego sprzedaż nie jest na zadowalającym poziomie to audyt marketingowy lub sam audyt koszyka zakupowego, to często za mało. W większości przypadków przyczyn jest o wiele więcej i są to sprawy, o których na początku właściciele biznesów nie chcą mówić, albo nie mają nawet o nich pojęcia. Bywa też, że audyt dotyka samego zarządu, z którego wynika, że problemy na linii zarząd – pracownicy lub strategia i spojrzenie zarządu nie są adaptowane przez firmowe społeczeństwo.

 

Żeby audyt sklepu internetowego nie stał się kolejnym zleceniem na zewnątrz, z którego może coś wdrożymy a może nie, ale był czasem retrospekcji, z ekspercką pomocą wyciągnięcia wniosków, popatrzenia na wszystko z innej perspektywy, należy się do niego odpowiednio przygotować.

 

audyt sklepu internetowego

 

 

Zanim prowadzący audyt pojawi się w Twojej firmie, przygotuj się w 5 obszarach:

 

 

1) Zaufanie podczas audytów e-commerce

 

Z jakiegoś powodu zdecydowałeś się na firmę, której celem jest przeprowadzenie audytu e-commerce w Twoim sklepie internetowym. Skoro już podjąłeś decyzje, to zaufaj osobie prowadzącej, która zrobi wszystko, co w jej mocy, żeby Ci pomóc. Odpowiednia umowa poufności o podjęciu współpracy to formalność. Zaufanie jako określenie w relacjach międzyludzkich to coś więcej niż kawałek papieru NDA.

 

2) Spotkanie robocze przed audytem generalnym

 

Tak naprawdę to na tym etapie rozpoczyna się audyt. Spotkanie robocze, warsztat czy inna forma spotkania ze zleceniodawcą pokazuje problemy przedsiębiorstwa. Problemy, które widzi zarząd, a niekoniecznie pracownicy. Wspólnie ustalony cel audytu oraz jego zakres musi zostać tajny do samego końca. Przygotuj się więc do tego spotkania, przedstaw wszystkie zgromadzone notatki, obserwacje na temat prowadzonych działań e-commerce, oferty działań marketingowych, logistycznych, na temat procesów oraz całego zespołu.

 

3) Transparentność przed i w czasie audytu sklepu internetowego

 

Samo słowo “audyt” w każdym zespole powoduje niepewność, obawy, co generuje pytania:

 

“Przyjdzie ktoś obcy i będzie nas sprawdzał?”

“A co jak nas zwolnią?”

“Zapłacili mu za to, żeby węszył?”

“Co ta firma, może wiedzieć o naszych problemach?”

 

Jako właściciel biznesu czy komórka nadzorująca e-commerce, musisz mieć świadomość, że takie pytanie w głowie i na zapleczu zaczną się pojawiać. Brak odpowiedniej komunikacji i przygotowania ludzi do audytu może sprawić, że audyt się nie uda, ponieważ pracownicy będą zamknięci w sobie, nieufni, nie będę mieć wiary w audytora.

Projekt audytu zaczyna się więc dużo wcześniej i nie jest to moment, kiedy przekraczamy próg Twojej firmy. Osobiście zawsze pomagam zleceniodawcy odpowiednio skonstruować komunikat do back office’u oraz dać wskazówki, jak go przekazać.

 

Musisz jasno zakomunikować, że odbędzie się audyt e-commerce, w jakim terminie i co jest jego celem. Sam cel warto skonstruować ogólnie i nie popadać w szczegóły. Przykładowo może brzmieć: “Celem audytu będzie poszukanie możliwości zwiększania sprzedaży.”, “Celem audytu będzie zdiagnozowanie słabych stron”. Im mniej szczegółowy cel, tym lepiej  dla samego zespołu, ponieważ unikniemy w ten sposób ewentualnego przygotowania się do audytu. Wchodząc do firmy zleceniodawcy, zawsze chcę zobaczyć naturalny stan firmy, nie ułożony na pokaz, natomiast normalną, codzienną pracę.

 

4) Spotkanie robocze po audycie sklepu internetowego

 

Podczas spotkania omawiany jest audyt, w jaki sposób przebiegł, jaki stan zastaliśmy oraz jakie płyną wnioski. W Brand Active przygotowujemy dokument PDF, w którym zawierają się cenne informacje. Raport jest przekazywany na spotkaniu, podczas którego krok po kroku omawiane są wyniki. Często towarzyszą temu warsztaty i eksperymenty. Audyty, które przeprowadzam dotyczą całego ekosystemu e-commerce, a więc również samego podejścia i współpracy zarządu z pracownikami. Jeśli znajdą się obszary do poprawy wobec zarządu, bądź gotów na konstruktywną krytykę.

 

5) Wdrożenie zmian po wykonanym audycie

 

Audyt sklepu internetowego to dopiero początek. Teraz, mając w ręku raport, w którym znajdują się jasne zalecenie, powinieneś zacząć dokonywać zmian. Jeśli nie masz czasu i nie jesteś gotów na zmiany, to nie zlecaj audytu. Nie marnuj na to czasu i pieniędzy. Musisz być gotowy na zmiany. Zaplanuj działania i zacznij je wdrażać, krok po kroku. Tylko dzięki konsekwencji, Twój sklep internetowy osiągnie poziom, którego oczekujesz.

 

Mam nadzieję, że moje wskazówki pomogą Ci przygotować się do audytu e-commerce, a sam audyt będzie przełomowym momentem w Twoim biznesie. Podsumowując hasłowo: Zaufaj, Działaj transparentnie, Współpracuj, Bądź konsekwentny.

 

Jeśli potrzebujesz wsparcia przy przygotowaniu się do audytu lub przy samym audycie, napisz do nas – przejdź do kontaktu.

 

Marcin Rudzik

CEO w agencji e-commerce Brand Active, właściciel sklepu internetowego strazackie.pl, a także prowadzący podcast Merytorycznie o eCommerce. Doradza i udziela konsultacji w zakresie e-commerce, a jego specjalizacje to przede wszystkim strategie i audyty e-commerce oraz customer experience management.