
Na podstawie setek rozmów z właścicielami sklepów internetowych mogę śmiało przyznać, że temat automatyzacji procesów i sprzedaży e-commerce jest jednym z najczęściej pojawiających się wyzwań, które stawiają sobie przedsiębiorcy. W tym artykule chciałabym przedstawić, jaki wpływ na e-commerce ma automatyzacja sprzedaży w Shopify Plus i Shopify, przedstawiając konkretne przykłady, bazujące na wykorzystaniu Shopify Flow (https://apps.shopify.com/flow) .
Czym jest automatyzacja sprzedaży?
Za automatyzację sprzedaży e-commerce kiedyś traktowano to, że klient otrzyma maila z informacją o potwierdzeniu jego zamówienia bez udziału obsługi sklepu. Te czasy już dawno minęły, automatyzacja wkroczyła na zupełnie inny poziom i dzieje się tak również dlatego, że zdecydowanie podnosi się poprzeczka potrzeb e-przedsiębiorców. Twórcy platform sprzedażowych widzą to i dlatego, by być liderami w swojej branży, muszą wprowadzać do swoich rozwiązań coraz to bardziej zaawansowane funkcjonalności automatyzujące sprzedaż.
Czym jest automatyzacja sprzedaży? Ujmując najogólniej, są to wszystkie te czynności, które w efekcie końcowym mają zaoszczędzić czas osób obsługujących sklep, a na podstawie swojej powtarzalności, zapewnić sprawne i efektywne działanie. Dobrze zaplanowana i przeprowadzona automatyzacja sprzedaży e-commerce pozwala w znaczącym stopniu zredukować liczbę koniecznych do wykonywania każdego dnia zadań wokół sklepu internetowego.
Warto już na wstępie powiedzieć sobie również, jaka jest różnica między automatyzacją sprzedaży a automatyzacją marketingu. W tym artykule skupimy się na tej pierwszej, niemniej niektóre z omawianych przykładów, dotyczyć będą również tematów związanych bądź pokrewnych marketingowi. Te dwie ścieżki (stricte sprzedażowa i marketingowa) przecierają się, ponieważ automatyzacja wkracza nie tylko na etap zakupu i jego finalizacji, ale również na całą późniejszą po-transakcyjną podróż klienta. Różnica między automatyzacją marketingu i sprzedaży polega zatem z jednej strony na celach, które chcemy osiągnąć, a z drugiej na narzędziach, które do tego wykorzystamy.
Przykłady automatyzacji sprzedaży
W tej części artykułu chciałabym skupić się na kilknastu przykładach automatyzacji sprzedaży z wykorzystaniem Shopify Flow (zachęcam również w tym miejscu do zweryfikowania tego artykułu, w którym również znajdują się przykłady zastosowania tego narzędzia).
Shopify Flow (dostępne w planach Shopify, Advanced oraz Shopify Plus – jeśli interesuje Cię wersje enterprise tego silnika zachęcam do zweryfikowania strony Shopify Plus) to narzędzie, które daje możliwość tworzenia pewnych automatycznych działań. Funkcjonuje to w oparciu o trzy składowe: trigger, condition oraz action i opiera się o ciąg przyczynowo-skutkowy – gdy zaistnieje konkretna czynności, Shopify Flow aktywuje sekwencję zdarzeń przypisaną do jej wyzwalacza.
Wspomniałam o trzech elementach Flow, warto powiedzieć o nich nieco więcej:
- wyzwalacz (ang. trigger) – to działanie, zdarzenie, które uruchamia cały workflow
- warunek (ang. condition) – to składowa, która odpowiada za to, by sprawdzić, czy zostały spełnione określone warunki, by daną akcję przeprowadzić
- czynność (ang. action) – gdy warunki są spełnione, na tym ostatnim etapie dokonuje się konkretne działanie
Kampanie dla zakupów w przedsprzedaży i produktów czasowo ograniczonych
Przykład I: Program lojalnościowy
Programy lojalnościowe cieszą się dużą popularnością. Chcąc zaangażować klientów w pre-sale danej kolekcji, czy produktu, na sprzedaży którego nam zależy, jednym z pomysłów jest przyznawanie dodatkowych punktów w ramach programu lojalnościowego za zamówienie przedsprzedażowe. Punkty te można wymieniać na np. rabaty, gratisy.
Działanie Shopify Flow:
- klient składa zamówienie w przedsprzedaży →
- automatycznie otrzymuje dodatkowe punkty lojalnościowe na przypisane do siebie konto
Przykład II: Czasowo ograniczone promocje na dane kategorie produktów
Biorąc pod uwagę pre-sale (ta automatyzacja sprzedaży świetnie sprawdzi się również w przypadku np. czasowo ograniczonej promocji na daną kategorię produktów) warto pomyśleć również nad widocznością produktów / kategorii.
Działanie Shopify Flow:
- właściciel sklepu oznaczamy konkretne produkty →
- określa ich widoczność na stronie sklepu →
- po zdefiniowanym czasie produkty automatycznie zostają ukryte
Personalizacja marketingu poprzez tagowanie klientów na podstawie zachowań zakupowych
Przykład III: Rabaty dla stałych klientów
Nie od dziś wiadomo, że zdecydowanie bardziej opłacalnym jest utrzymanie obecnego klienta, aniżeli zdobycie nowego – dzieje się tak zarówno w branży usługowej, jak i tej nastawionej na sprzedaż produktów fizycznych. Warto więc lojalnych klientów nagradzać i gratyfikować np. wynikającymi z ich liczby zamówień odpowiednimi rabatami.
Działanie Shopify Flow
- klient składa kolejne zamówienie →
- przypisywany jest do określonej grupy (na podstawie liczby złożonych zamówień) →
- otrzymuje określony status (np. Bronze, Silver i VIP) →
- zdobywa dedykowany do danego statusu tag → tagi automatycznie przypisywane są do użytkownika i obniżają wartość kolejnego zamówienia o zdefiniowaną dla danej grupy wartość
Przykład IV: Prezent dla klienta z okazji jego urodzin
Dysponując informacjami o dacie urodzenia klientów, możemy dodatkowo spersonalizować naszą komunikację i w ramach prezentu urodzinowego obdarować solenizanta zdefiniowanym przez nas prezentem.
Działanie Shopify Flow:
- klient wskazuje swoją datę urodzenia →
- zostaje automatycznie przypisany do niego odpowiedni tag →
- w dniu urodzin otrzymuje odpowiedni komunikat
Przykład V: Informacja o klientach, którzy nie zakładają konta
Załóżmy, że zależy ci na tym, by klienci zakładali konto w twoim sklepie internetowym (istnieje wówczas w twoim modelu biznesowym większe prawdopodobieństwo, że dokonają kolejnego zamówienia). Chcesz w jedno miejsce zbierać informację, kto tego nie robi, by potem twój dział marketingu mógł opracować konkretną strategię działania.
Działanie Shopify Flow:
- klient składa zamówienie →
- gdy nie zakłada konta / nie korzysta z konta, jego zamówienie zostaje odpowiednio oznaczone →
- informacja o tym kliencie trafia bezpośrednio do Google Sheets i zostaje zapisana w jednym miejscu
Przykład VI: Sprzedaż subskrypcyjna wraz z benefitami
Sprzedaż subskrypcyjna zyskuje na popularności i staje się bardzo powszechnie stosowanym sposobem na to, by utrzymać klienta w sklepie. Subskrypcja bardzo często związana jest z szeregiem benefitów dla zamawiającego, np. obniżoną ceną produktów, czy darmową dostawą.
Działanie Shopify Flow:
- klient zamawia produkt w formie subskrypcji →
- automatycznie otrzymuje punkty lojalnościowe →
- równolegle otrzymuje powiadomienie SMSowe z podziękowaniem →
- zostaje mu w tym samym czasie nadany określony status
Ukrywanie i pokazywanie produktów na podstawie zapasów magazynowych
Przykład VII: Zarządzanie stanami magazynowymi i widocznością produktów
Istotnym elementem automatyzacji sprzedaży w e-commerce jest odpowiednie zarządzanie stanami magazynowymi i widocznością produktów. Często zdarzają się sytuacje, że właściciel sklepu za późno orientuje się, że dany produkt osiąga limit magazynowy, czy w złym momencie ukrywa widoczność innego.
Działanie Shopify Flow:
- zmienia się stan magazynowy danego produktu (ktoś go kupił) →
- w Shopify Flow określone są scenariusze, gdy liczba produktów wyniesie wskazaną wartość →
– gdy jest np. poniżej 50, produkt otrzymuje określony tag →
-
- informacja ta zostaje wysłana na przypisany adres mailowy (np. właściciela sklepu) →
- wskazana osoba zostaje poinformowana o tym na Slacku
- informacja ta zostaje wysłana na przypisany adres mailowy (np. właściciela sklepu) →
– gdy liczba punktów jest np. poniżej 10, informacja ta zostaje wysłana na przypisany adres mailowy (np. właściciela sklepu) →
-
-
-
- wskazana osoba zostaje poinformowana o tym na Slacku
-
-
– gdy stan magazynowy wynosi 0, produkt automatycznie zostaje ukryty
Śledzenie zamówień wysokiego ryzyka
Przykład VIII: Monitorowanie i blokowanie zamówień z niezaufanych źródeł
Shopify przykłada bardzo dużo uwagi do kwestii bezpieczeństwa. Aspekt ten jest istotny zarówno w kontekście bezpieczeństwa danych kupujących, ale również właścicieli sklepów. Shopify Flow wykorzystać można również jako narzędzie do monitorowania i automatycznego blokowania zamówień np. z niezaufanego źródła, co do których istnieje ryzyko próby oszustwa.
Działanie Shopify Flow:
- zamówienie zostaje złożone →
- Flow wychwytuje, że zostało złożone z niezaufanego, konkretnego adresu mailowego lub z określonego IP (właściciel sklepu może stworzyć taką ‘czarną listę”) →
- zamówienie otrzymuje stosowny tag →
- zamówienie automatycznie zostanie anulowane →
- na wskazany adres mailowy zostanie wysłana informacja o anulowaniu zamówienia
Przykład IX: Śledzenie problemów związanych z dostawcami pocztowymi
Możemy założyć sytuację, że istnieje pewna grupa zamówień, którą łączy to, że przypisane adresy mailowe pochodzą od jednego dostawcy pocztowego. Zamówienia te za każdym razem generują jakieś określone problemy. Jako właściciel sklepu, następnym razem chcesz dowiedzieć się, że takie zamówienie zostało złożone i w razie potrzeby zareagować na nie wcześniej (np. anulować je).
Działanie Shopify Flow:
- zamówienie zostaje złożone →
- Flow sprawdza, czy zostało powiązane z określonym dostawcą pocztowym →
- na wskazany adres mailowy (np. właściciela sklepu) zostaje wysłana wiadomość o takim zamówieniu
Automatyzacja sprzedaży: Zarządzanie zamówieniami
Przykład X: Dane o zagranicznych zamówieniach
W danym sklepie prowadzona jest sprzedaż tylko na lokalnym, krajowym rynku. W związku z ekspansją zagraniczną, właściciel sklepu chciałby mieć w jednym miejscu zebrane wszystkie dane o zamówieniach złożonych poza granicami pierwotnego rynku.
Działanie Shopify Flow:
- zamówienie zostaje złożone →
- Flow weryfikuje, czy jest złożone z określonych wcześniej krajów →
- zamówienia te trafiają do utworzonego Google Sheets z kompletem informacji
Przykład XI: Monitorowanie danych sprzedażowych
Wspominałam również, że analityka jest niezwykle istotna w kontekście prowadzenia swojego e-biznesu. Wyobraźmy więc sobie, że premierę ma produkt, nad którym długo pracowaliśmy. Właściciel sklepu chce na bieżąco weryfikować to, czy jego założenia sprzedażowe są spełniane i chce otrzymać informację o każdym nowym zamówieniu, które zawiera ten premierowy produkt.
Działanie Shopify Flow:
- zamówienie zostaje złożone →
- następuje weryfikacja, czy w jego skład wchodzi określony SKU →
- jeśli tak, informacja trafia na przypisany adres mailowy (w formie wewnętrznej komunikacji)
Przykład XII: Informacje o wykorzystywaniu voucherów podarunkowych
Karty upominkowe są chętnie wybieranym prezentem, którym ludzie obdarowują się w okresie świątecznym. Warto gromadzić dane, kiedy te wspomniane karty w sklepie internetowym są wykorzystywane – to pozwoli zobrazować oś czasu decyzyjności takiego klienta.
Działanie Shopify Flow:
- zamówienie zostaje złożone →
- Flow sprawdza, czy forma płatności zawiera ‘gift card’ →
- jeśli tak, zamówienie otrzymuje automatycznie tag (później można łatwo takie zamówienia filtrować lub przekazywać dalej do np. Google Sheets)
Tagowanie zamówień z określonymi wymaganiami dotyczącymi wysyłki
Przykład XIII: Automatyzacja sprzedaży w pracy nad realizacją zamówień
Logistyka związana z prowadzeniem sklepu internetowego jest niezwykle istotna. Jestem zdania, że dobrze zaplanowane procesy pozwalają na stworzenie sklepu, który w pewnym określonym zakresie nie wymaga obsługi (automatyzacja sprzedaży). Shopify Flow może być pomocne również w zakresie fulfillmentu.
Działanie Shopify Flow:
- zamówienie zostaje złożone →
- weryfikowane są informacje związane z dostawą, krajem wysyłki i poziomem ryzyka zamówienia →
- jeśli warunki zostały spełnione, zostaje przygotowana etykieta przesyłki
- jeśli warunki nie zostały spełnione, proces generowania etykiety nie następuje, a zamówienie otrzymuje krótką notkę
Przykład XIV: Dane o preferencjach klientów w wyborze form wysyłki
W każdym kraju istnieją preferencje dotyczące form wysyłki towarów. Oferując kilka różnych metod doręczenia zamówienia, warto weryfikować, które z nich cieszą się największą popularnością, a z którym można zrezygnować. Takie dane mogą być zbierane w jednym miejscu.
Działanie Shopify Flow:
- zamówienie zostaje złożone →
- Flow sprawdza, czy do zamówienia została przypisana określona forma dostawy →
- jeśli tak, zamówienie otrzymuje odpowiedni tag (informacje te mogą w kolejnym kroku być zbierane np. w Google Sheet)
Wysyłanie kodu rabatowego po drugim zamówieniu
Przykład XV: Automatyczna wysyłka kodów rabatowych
W jednym z wcześniej omawianych przykładów wspominałam o programach lojalnościowych i nagradzaniu klientów powracających. Kolejnym pomysłem na automatyzację sprzedaży za pomocą Shopify Flow jest wysyłanie kodu rabatowego w ramach podziękowania za kolejne zamówienie.
Działanie Shopify Flow:
- zamówienie zostało złożone →
- następuje sprawdzenie, czy klient wyraził zgodą na działania marketingowe oraz czy jest to jego drugie zamówienie →
- jeśli warunki zostaną spełnione, klient otrzymuje dedykowanego SMSa z podziękowaniem i kodem rabatowym
Aplikacje do automatyzacji sprzedaży, które integrują się z Shopify Flow
Z powyższych, opisanych przykładów jasno wynika, że Shopify Flow jest potężnym narzędziem, ale wpływ ma na to również wykorzystanie aplikacji, które się z nim integrują. KIlkakrotnie wskazywałam różne dodatkowe systemu, ale chciałabym również zaprezentować pełną listę aplikacji, które integrują się z Shopify Flow:
- Loyalty, Rewards and Referrals by LoyaltyLion
- Pre-Order Manager – PreOrder by Amai
- Growave: Loyalty, Wishlist +3 by Growave
- Stamped Product Reviews & UGC by Stamped.io
- Trello by Shopify
- Slack by Shopify
- Gorgias ‑ Live Chat & Helpdesk by Gorgias
- Asana by Shopify
- Edit Order by Cleverific Inc
- Klaviyo: Email Marketing & SMS by Klaviyo
- Tracktor Order Tracking by ShopPad Inc.
- Dotdigital by dotdigital
- Gift Cards & Loyalty Program by Rise.ai
- Emarsys Marketing Platform by Emarsys Team
- SC Order Tagger – Tags & Flows by Shop Circle
- Launchpad by Shopify
- PushOwl Web Push Notifications by PushOwl
- Customer Tags and Segments by Shop Circle
- Okendo: Product Reviews & UGC by Okendo
- Google Sheets for Shopify Flow by Shopify
- Nosto by Nosto Solutions Ltd
- Wishlist Plus by Swym Corporation
- Emarsys Marketing Platform by Emarsys Team
- Yotpo Loyalty & Rewards by Yotpo – L&R
- Fairing Post Purchase Surveys by Fairing
- Marsello: Instagram Marketing by Marsello
- CRM PLUS on LINE by Social PLUS Inc.
- Scribeless by Scribeless
- Tobi. SMS Marketing Automation by TobiBots
- REVIEWS.io by Reviews.io
- Gorgias ‑ Live Chat & Helpdesk by Gorgias
- Smile: Rewards & Loyalty by Smile.io
- ReConvert Upsell & Cross Sell by ReConvert
- Omnisend Email Marketing & SMS by Omnisend
Zalety Shopify Flow, jako narzędzia do automatyzacji sprzedaży
Shopify Flow jest bardzo przydatnym narzędziem do automatyzacji sprzedaży. Omówione przykłady prezentują tylko część możliwości i rozwiązań, które za jego pomocą są możliwe do wprowadzenia i zastosowania. Najważniejsze zalety Shopify Flow to:
1) Możliwość wykorzystania gotowych scenariuszy i pomysłów na automatyzację (jest ich na chwilę obecną 167 – stan na 14.10.2022)
2) Możliwość tworzenia własnego workflow, jeśli chcemy stworzyć coś indywidualnego, ‘szytego na miarę’ naszych potrzeb
3) Ograniczenie wykonywanych przez obsługę sklepu czynności wcześniej nie zautomatyzowanych
4) Możliwość spersonalizowanego podejścia do klientów poprzez przypisywanie ich do określonych grup
5) Usprawnienie przepływu informacji i gromadzenia danych o klientach czy zamówieniach
Shopify Flow jest jedną z tych aplikacji, nad którymi twórcy pracują cały czas, rozwijając ją i dodając nowe funkcjonalności. Wielu klientów decyduje się na migrację do Shopify Plus i Shopify właśnie z uwagi na możliwości dotyczące automatyzacji sprzedaży e-commerce. Zachęcam do przeczytania stworzonego przez specjalistów Brand Active ebooka (Możliwości platformy Shopify Plus), w którym prezentujemy inne, bardzo przydatne funkcjonalności platformy Shopify Plus. Zapoznanie się z zebranymi tam informacjami pozwoli z pewnością bardziej świadomie podjąć decyzję o migracji czy wdrożeniu sklepu właśnie na tym silniku.